dinsdag 15 september 2020

Route 68: Winterswijk - Woold en Brinkheurne

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd regelmatig een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 68e route uit deze serie: De Brinkheurne, qua oppervlakte de kleinste buurtschap van de gemeente Winterswijk. Brinkheurne ligt ten oosten van Winterswijk in de richting van Kotten. In vroeger tijden was Brinkheurne een belangrijke schakel voor de smokkelroute tussen Winterswijk en het net over de grens met Duitsland gelegen Oeding. Voor de meeste voorzieningen is Brinkheurne aangewezen op Winterswijk, al kent het wel een eigen supermarkt en een horecagelegenheid. Verder is er in de plaats nog een camping gelegen.

Route 68: Een route door de Brinkheurne, één van de buurtschappen ten oosten van Winterswijk
Afstand: 10,2 kilometer
Start: TOP Berenschot Wooldseweg 74 - 7108 AB Winterswijk
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route

Laatst aangepast: 14 november 2020
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats loop je naar de zandweg (Klandermansweg) en hier ga je LA, je loopt richting de 'Berenschot watermolen'
*Watermolen Berenschot of de Nieuwe Molen. De molen was in 1652 in bezit van Pleckenpol, maar kan wel van oudere datum zijn. Bijna alle watermolens zijn oorspronkelijk eigendom van adel of kloosters. Watermolens komen alleen in het oosten van het land voor, omdat het verval groot genoeg moet zijn om een waterrad aan te drijven.De molen die te bezoeken is en een restaurant herbergt, ligt bij een prachtig natuurgebied, de Bekendelle.
02.Eerste weg RA, je steekt vervolgens de brug bij de watermolen over
03.De weg uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Wooldseweg) en deze weg oversteken
04.Op het fietspad LA en daar waar het fietspad een klinkerpad wordt (bij huisnummer 119), ga je LA en steekt je de Wooldseweg over
05.Je loopt de zandweg in en even daarna steek je de brug over de beek van de Boven Slinge over
06.Op de viersprong RA, de zandweg in en op de kruising met de zandweg (Greversweg) RD, je loopt langs zorgboerderij 'De Olden Gaorden'
07.Na enige tijd wordt de zandweg een geasfalteerd weggetje, je komt uit op de geasfalteerde weg (Wooldseweg) en hier RA
08.Eerste weg LA en deze weg wordt al snel een zandweg, je loopt langs de 'Watermolen Den Helder, de Pleckenpolsemolen'
*De Pleckenpol is misschien wel de bekendste havezathe in Winterswijk. Op de plek van de havezathe staat nu een villa, omgeven door de grachten van de voormalige ridderhof. Er zijn afbeeldingen bekend van Pleckenpol,alleen weten we niet of dat op deze Pleckenpol betrekking heeft. Volgens overlevering waren er namelijk twee: groot en klein Pleckenpol. Achter het terrein van de havezathe liggen de bleekweiden,en de overgebleven schoorstenen van het bleekhuis, die werden gebruikt door een aantal vroegere textielfabrikanten. Het is via een prachtig pad bereikbaar. De dubbele watermolen is gedeeltelijk eigendom van het naastgelegen restaurant.
09.De weg naar rechts, direct na de watermolen, negeren. Vervolgens direct het eerste bospad RA en je loopt langs een bordje 'Opengesteld'
10.Even later loop je langs een informatiebord 'Beleefweide en Bleekhuis' en kom je uit bij de 'Schoorstenen van het voormalige Bleekhuis'
11.Hier links aanhouden en op de T-splitsing, bij een bankje, RA, je passeert een slagboom en komt uit op een parkeerplaats
12.Deze parkeerplaats oversteken en vervolgens direct de eerste weg LA
13.Op de T-splitsing RA, de geasfalteerde weg (Badweg) op
14.De weg wordt al snel een zandweg en op de viersprong RD
15.Het eerste pad na huisnummer 10 RA
16.Op de driesprong, boven op het heuveltje, rechts aanhouden en op volgende driesprong scherp LA, je loopt langs een bordje 'Buskersbos' het bos in
17.Even later loop je over een bruggetje en blijf je het pad aan de linkerkant van de Boven Slinge beek steeds volgen
18.Paden naar links en rechts negeren en het pad uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Kottenseweg/N319)
19.Deze weg oversteken en op het fietspad RA, je steekt gelijk een brug over en direct daarna RA
20.Je steekt opnieuw de Kottenseweg over en loop het pad (Huitinkbrugweg) in, pad RD blijven volgen tot aan het erf van een boerderij en hier LA
21.Doorlopen tot aan de T-splitsing en hier RA, de geasfalteerde weg (Meester Brouwerlaan) op
22.Op de viersprong RD, je loopt langs de 'Schoolpomp Brinkheurne en een leuke picknickplek', je loopt nu weer op een zandweg
23.Op de Y-splitsing rechts aanhouden, dit is nog steeds de Meester Brouwerlaan
24.Eerste zandpaadje, direct na een huis, LA
25.Op de viersprong RA en op de volgende viersprong RD, dit pad lijkt op een inrit maar is wel toegankelijk
26.Steeds RD lopen tot je op een bredere zandweg (Oude Bocholtsebaan) met fietspad komt en hier LA
27.Zandweg uitlopen tot aan de geasfalteerde weg (Hijinkhoekweg) en hier RA
28.Vrijwel direct daarna LA de zandweg (Voorwooldsedwarsweg) in en even later gaat de zandweg iets met een bocht naar rechts
29.Direct hierna RA een smal bospaadje in (Let op: dit bospaadje is niet altijd even goed zichtbaar)
30.Je komt uit op een klinkerweg en deze weg oversteken en de zandweg (Voorwooldsedwarsweg) inlopen
31.Net voor het bereiken van het erf van een boerderij, links aanhouden
32.Je komt opnieuw uit bij een erf van een boerderij en hier rechts aanhouden, je loopt het smallere paadje in aan de rechterzijde van een schuurtje
33.Je steekt een bruggetje over en daarna het eerste paadje (Esselink pad) RA
34.Een pad naar rechts, via een bruggetje, negeren en rechtdoor blijven lopen. Je steekt een bruggetje over en je komt uit op een bredere zandweg (Harkelsweg) en hier RA
35.Net voor het bereiken van de geasfalteerde weg (Wooldseweg) LA, het fietspad op
36.Eerste zandweg (Klandermansweg) RA, hierbij steek je de Wooldseweg over
37.Even later steek je de brug over de Boven Slinge beek over en blijf je de zandweg nog even volgen
38.Eerste zandweg RA en even later ligt aan je linkerzijde de parkeerplaats waar je ook je tocht bent gestart

Geert zei

Afgelopen zaterdag de prachtige route met Frank gelopen en gecontroleerd.