Met name bij een marathon is het belangrijk om de eerste kilometers te gebruiken om het juiste hardlooptempo te vinden in plaats van geforceerd in dat tempo te starten |
Het is begrijpelijk, maar toch
is het niet goed. Veel hardlopers gaan bij een (halve) marathon, onder invloed
van het enthousiasme van henzelf en van het publiek, te snel van start. Toch is
het verstandiger om rustig aan te beginnen en langzaam in je gewenste racetempo
te komen. Het leidt namelijk tot een betere eindtijd.
Met name bij een marathon is
het belangrijk om de eerste kilometers te gebruiken om het juiste hardlooptempo
te vinden in plaats van geforceerd in dat tempo te starten. Je doel moet
namelijk een ‘negatieve split’ zijn, dat wil zeggen: je loopt de tweede helft
sneller dan de eerste helft.
Het is daarom belangrijk om
bij de training voor een marathon bewust op zoek te gaan naar het racetempo dat
intuïtief goed voelt. Indicatoren daarvoor zijn je ademhaling, de manier waarop
je je voeten neerzet en je loopritme bij een bepaald tempo. Als je tijdens de
race dat ‘gevoel’ herkent, weet je dat je op de goede weg bent. Train daarom
regelmatig bewust enkele kilometers op dit gevoel, zonder op je stopwatch te
kijken.
Bij deze ook nog drie tips
voor de racedag zelf:
1.Kies bij de start een plaats
uit die past bij je verwachte eindklassering: ga dus alleen vooraan staan als
je verwacht vooraan te eindigen en ga in de tweede helft van de startrij staan
als je verwacht dat je eindklassering ook in de tweede helft van het
deelnemersveld zal zijn.
2.Veel races hebben
startvakken met de gemiddelde tijd per kilometer. Ga in een startvak staan met
een tijd die correspondeert met jouw racetempo. Of – nog beter – kies een net
iets trager vak.
3.Sommige races hebben hardloopgroepen
rond een bepaalde eindtijd. Sluit je daarbij aan, maar blijf ook zelf kritisch:
het kan natuurlijk ook zijn dat zij te snel van start gaan!
4.Loop met een GPS-systeem,
dat je tempo bijhoudt. Als je daarop ziet dat je een halve minuut te snel over
een kilometer hebt gedaan, knijp dan in je remmen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten