zondag 10 november 2019

Drankposten van de NN Zevenheuvelenloop serveren de Oohoo



Ambassadrice van de NN Zevenheuvelenloop, Susan Krumins, probeert voor het eerst een Ooho.

We leven steeds milieubewuster en zijn meer en meer op zoek naar duurzame oplossingen voor bijvoorbeeld plastic. Organisatoren van hardloopwedstrijden krijgen hier ook mee te maken. De stichting Zevenheuvelenloop loopt al jaren voorop als het op duurzaamheid aankomt. Zo wordt gestimuleerd om met het openbaar vervoer naar het evenement te reizen (lopers krijgen een gunstig geprijsd treinkaartje aangeboden en kunnen gratis met de bus op vertoon van hun startbewijs), en de medaille van dit jaar komt niet uit China, maar is een helemaal Nederlands product gemaakt van gerecycled materiaal. De komende editie van de NN Zevenheuvelenloop liggen er ook in samenwerking met AA Drink Ooho’s bij de drankposten, drinkwaterballetjes van oplosbaar zeewier. Daar wilden wij meer van weten. Wij belden met Alexander Vandevelde, de directeur van Stichting Zevenheuvelenloop. 

Wat is een Ooho? 
Alexander: ‘Een Ooho is een zakje van zeewier waar je bijvoorbeeld water of, in ons geval, AA Drink in kan doen. Het vervangt een slok water uit een beker. De balletjes bestaan er in 25 ml of 70 ml. Wij gebruiken de 25 ml. ‘ 

Hoe werkt het? 
Alexander: ‘De loper pakt een Ooho aan van een van de vrijwilligers bij de drankpost. Dat gaat prima, want een Ooho is best stevig en knapt niet zo snel kapot. Daarna stopt de loper de Ooho in zijn mond als een soort van cherry tomaat en kauwt erop. Het vliesje wat overblijft, vergelijkbaar met het vliesje van een tomaat, kan de loper vervolgens uitspugen of gewoon doorslikken. Het is gemaakt van puur natuurlijk materiaal, breekt dus snel af en is eetbaar.’ 

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met de Ooho?  
Alexander: ‘Vorig jaar september kregen wij een mail van een van de lopers die ons op de Ooho wees. Daarna zijn wij in contact gekomen met de Engelse organisatie, Notpla, die ze maakt. Ze leverden toen alleen nog maar binnen het Verenigd Koninkrijk. Tot nu, want wij zijn de eerste organisatie buiten het Verenigd Koninkrijk aan wie ze gaan leveren. We hebben er ruim 6000 besteld. Dat zijn er niet genoeg voor alle lopers, maar het is dan ook een test om te kijken hoe het de lopers bevalt.‘ 

Is dit het waterdrinken van de toekomst tijdens hardloopevenementen? 
Alexander: ‘Dat weet ik niet. Het is ook een behoorlijke investering. Wij dragen die nu samen met onze sponsor AA Drink, maar ik kan me voorstellen dat het voor kleinere evenementen nog niet haalbaar is. Maar wij zijn er wel heel enthousiast over. Wij vinden duurzaamheid erg belangrijk. Dat is niet iets wat we er zomaar naast doen, maar iets wat echt in de cultuur van onze stichting zit. Als we iets nieuws introduceren stellen we onszelf altijd 2 vragen: Helpt dit de loper? En is het duurzaam wat we doen? De Ooho’s zijn voor nu een test. Achteraf gaan we kijken wat de loper ervan vond door middel van een vragenlijst. En als het aanslaat, dan gaan we uitbreiden.’ 

Over de Ooho 
De Ooho is een product wat bedacht is door Notpla (voorheen Skipping Rocks Lab), een startup uit Londen die gespecialiseerd is in innovatieve verpakkingen. Het idee achter de Ooho is een duurzaam, biologisch afbreekbaar, alternatief te bieden voor verpakkingen. De opties zijn eindeloos. Voortaan de ketchup bij je patat in een Ooho, cocktails op een festival door gewoon een balletje in je mond te stoppen en dus bij drankposten van hardloopevenementen. Veel handiger dan dat gedoe met bekertjes en flesjes. Zo komt er makkelijk een goede slok water of sportdrank in je mond en het is ook nog eens veel beter voor het milieu. Win-winsituatie. De Londen marathon werkte dit jaar ook met de Ooho. (bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten