Naast het trainen van je fysieke kwaliteiten is het ook zinvol om je mentale kracht te trainen |
Als je ervan uitgaat dat succes voor 40% bepaald wordt door talent en 60% door mentale kracht, dan ligt het voor de hand dat een goed trainingsprogramma niet alleen aandacht besteedt aan het trainen van alle fysieke aspecten, zoals beweeglijkheid, uithoudingsvermogen, coördinatie, kracht en snelheid, maar ook bestaat uit oefeningen om de mentale weerbaarheid van de atleet te verbeteren.
Mentale training is
vanzelfsprekend bij de vier grootste sporten in Amerika, te weten basketbal,
honkbal, ijshockey en American football. Ook in het bedrijfsleven is mentale
training een essentieel onderdeel van talentontwikkeling. Hoe komt het dan dat
er in de hardloopsport, net als in het voetbal, nog zo weinig aandacht aan
mentale training wordt besteed? Waarom vormt het mentale aspect bijvoorbeeld
nog geen vast onderdeel van de trainersopleidingen van de Atletiek Academie? Je
wilt als atleet namelijk niet afhankelijk zijn van het feit of je trainer de
toegevoegde waarde van dit essentiële trainingsaspect wel of niet inziet en
zich hierin wel of niet heeft verdiept.
Hoe train je het mentale
aspect en welke winst valt hiermee te behalen?
Als het doel niet scherp is,
behaal je het ook zelden. Dit klinkt voor de hand liggend, maar vaak ontbreekt
een helder trainingsdoel. Het formuleren van een realistisch, maar uitdagend
doel voor de atleet, eventueel in overleg met de trainer, moet daarom altijd
het uitgangspunt zijn. Daarbij is het van essentieel belang dat de atleet zelf
achter zijn of haar trainingsdoel staat en dat hij of zij intrinsiek
gemotiveerd is.
Waaruit bestaat mentale
hardheid?
Een atleet die mentaal sterk
is, heeft controle over zijn emoties, kan omgaan met (wedstrijd)druk, is
volhardend, dus zet door kost wat kost, beschikt over een onuitputtelijke wens
om te slagen, is in staat zijn om gefocust te blijven, zoekt zijn of haar eigen
grenzen op en vraagt het uiterste van zichzelf, is in staat tot zelfreflectie,
heeft vertrouwen in zichzelf, wil blijven leren en verbeteren, staat open voor
feedback, heeft inzicht in zijn of haar eigen talent (en verbeterpunten) en,
wellicht het allerbelangrijkst, heeft geen last van zijn of haar ego, maar
staat in contact met zijn of haar pure ‘zelf’. Daarnaast is het erg belangrijk
dat de atleet passie heeft voor en plezier heeft in zijn of haar sport en dat
er sprake is van een goede en hechte samenwerking tussen de trainer en de
atleet op basis van wederzijds vertrouwen, gelijkwaardigheid en respect.
Hoe beïnvloed je de mentale
hardheid van een atleet?
Zoals Henry Ford al zei: “of
je nu denkt dat je het kan, of niet, in beide gevallen heb je gelijk”. Vaak
ligt aan gedrag een gedachte of overtuiging ten grondslag. Wil je dus het
gedrag veranderen, dan zal je inzicht moeten kijken in de gedachtes en
overtuigingen die daaraan ten grondslag liggen. Met andere woorden, wat gebeurt
er in het hoofd van een atleet bij de training of in een wedstrijd? Wat zorgt
ervoor dat hij of zij wint of verliest? Dat hij of zij zijn of haar doel haalt
of mist? Als je hier antwoorden op hebt, kun je als trainer samen met de atleet
mentale oefeningen doen om deze gedachteprocessen dusdanig te veranderen dat
deze hem of haar niet meer belemmeren en hij of zij zijn of haar doel behaalt.
Alles is een keuze; je hebt
niet altijd invloed op wat je overkomt, maar je bepaalt weldegelijk hoe je
denkt en handelt, ook in een training of bij een hardloopwedstrijd. Dit besef
opent de deur naar onbegrensde mogelijkheden, naar een groot gevoel van
vrijheid, maar ook naar een grote verantwoordelijkheid voor hoe je handelt en
hoe je naar dingen kijkt. En dus ook hoe succesvol je bent als atleet; hoe je
traint en hoe je je wedstrijden indeelt.
Ikzelf ben gecertificeerd coach in de neurosemantiek. De neurosemantiek richt zich op de keuze die je hebt in het betekenis geven aan informatie als basis voor je gemoedstoestand en daarmee je gedrag. Het stelt je in staat de beste versie van jezelf te worden en om die keuzes te maken die bijdragen aan jouw geluk en succes. Deze vaardigheden kun je toepassen in de sport, maar zeker ook in de rest van je leven. Immers, succes in sport, werk en relaties hangt met elkaar samen. In mijn life coaching gebruik ik deze grafiek als uitgangspunt:
Ik geloof dat ongeacht
leeftijd, achtergrond, sekse, status, nationaliteit, e.d. het vraagstuk dat
mensen hebben altijd hetzelfde is: wat is mijn doel en hoe bereik ik dat? Niet
de maatschappij, niet je familie of vrienden, maar wat wil JIJ? Voor iemand die
echt wil, zijn de mogelijkheden eindeloos. En als je, eventueel samen met je
trainer, je eigen sportieve doel hebt vastgesteld, dan kun je gaan bekijken wat
je belemmert en wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Welke gedachtes of
overtuigingen houden je tegen? Wat wil je denken en geloven? Welke vaardigheden
wil je graag ontwikkelen? Hoe ga je met tegenslagen om? Hoe leer je door te
zetten, ook als iedereen sneller of beter lijkt te zijn en je wordt ingehaald?
Hoe blijf je gefocust? Want als je het écht wil, dan zijn je motivatie,
doorzettingsvermogen en mentale weerbaarheid onuitputtelijk en is succes, het
bereiken van JOUW doel, het enige logische resultaat.
Mijn persoonlijke basisfilosofie is dat een mens een psychosomatische eenheid is van mentale, lichamelijke, sociale en spirituele aspecten. Om die reden pleit ik voor een trainingsaanpak die aandacht besteedt aan al deze aspecten. Een goede trainer besteedt naast het fysieke element, dus ook aandacht aan het mentale aspect, zodat je als atleet vaardigheden ontwikkelt, die je in staat stellen jouw sportieve doelen te bereiken. Deze vaardigheden zijn essentieel om succesvol te worden, in de sport, maar ook daarbuiten. En dat wil toch iedereen? (bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten