Hoe staat het ervoor met jouw looptechniek? Is jouw pasfrequentie goed of doe jij aan overstriding? Zo kom je erachter: |
Looptechniek belangrijker dan de schoenen?
De keuze voor je loopschoenen,
met veel of weinig zool, is het meest besproken onderwerp van de afgelopen
jaren in de loopsport. Toch lost die keuze niet het probleem van veel
loopblessures op. Vriend en vijand zijn het erover eens dat je looptechniek
veel belangrijker is dan je schoenen. En ook dat veel lopers zich al
voortbewegen met de voor hen gunstigste – hoewel soms afgrijselijke –
looptechniek. ‘Je wint hooguit twee tot vier procent met een betere techniek’,
zegt oud-topper Pete Pfitzinger, ‘en kunt meestal veel meer winst halen uit je
training.’ Op korte termijn gaan veel lopers bij techniekveranderingen juist
minder economisch lopen.
Ga voor een sneller loopritme
Twee techniekkwesties kunnen
je wel snel winst opleveren en je kunt ze in een klap aanpakken. Een sneller
loopritme van bij voorkeur 170-180 passen per minuut kost de meeste lopers
minder energie en levert meer snelheid op.
Dit is overstriding
Het tweede aspect is een fout
die veel voorkomt en die we alleen kennen van de Amerikaanse term:
overstriding. Overstriding is dat je tijdens het hardlopen geniegd bent om te
grote passen te maken. Daardoor land je stevig op je hielen en met de voet zo
ver voor je lichaamszwaartepunt, dat je jezelf afremt. En dat wil je niet.
Zo weet je of je te grote
passen zet met hardlopen
Hoe herken je overstriding?
Laat jezelf van opzij en van voren filmen, op snelheden die aanzienlijk
verschillen. Bekijk de verschillen goed. Laat je ook van voren filmen. Als er
tijdens de landing, tussen de neus van je schoen en de grond, 10 tot 15
centimeter ruimte is, ben je verkeerd bezig. Je landt dan ver aan de achterkant
van je hak. Een kortere pas, makkelijk haalbaar met een hoger pasritme, zal dat
probleem vanzelf oplossen. Je gewicht verplaatst zich dan verder naar je
midden- of zelfs voorvoet wat het hardlopen makkelijker zal maken. Doordat je
niet ver aan de achterkant van je hak landt, zal je jezelf namelijk minder
heftig afremmen en kan je gemakkelijk afrollen - op naar de volgende pas! (bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten