zondag 9 juni 2024

Verslag van de 15e Keppelrun in Hoog Keppel

Veel animo voor de Keppelrun

Record aantal deelnemers geniet van hardloopwedstrijd in bosrijke omgeving

Nog nooit eerder had de Keppelrun een deelnemersaantal van 1.000 bereikt. Dus toen dat een paar dagen voor de start was gehaald, was dat al een mijlpaal. Uiteindelijk kon de vijftiende editie zelfs rekenen op 1372 deelnemers, een ongekend hoog aantal. “Geweldig zoveel animo en vooral fijn dat alles weer goed is verlopen”, vertelt voorzitter Rob Meenhuis na afloop.

Tot in de late uurtjes is er zaterdagavond door een deel van de 112 vrijwilligers nog doorgewerkt om alles voor te bereiden om de wedstrijd van zondag 9 juni in goede banen te leiden. Want deelnemers konden zich tot en met zaterdagavond 23.59 uur nog opgeven en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. “In de laatste uren voor de sluiting is er nog veel ingeschreven. Dat betekent dat we extra startnummers en chips moesten regelen en coderen voor de juiste tijdregistratie. Daarna moest elk startnummer in een envelop zodat het klaar ligt om aan de deelnemers zondagochtend te overhandigen. Maar dat werk hebben we er graag voor over. Zo’n hoog aantal deelnemers is geweldig”, zegt Meenhuis tevreden.

De Keppelrun biedt afstanden aan van 500 meter voor kinderen van 4 en 5 jaar, 1 kilometer voor de jeugd van 6 tot en met 12 jaar, 2,5 kilometer, 5 kilometer en 10 kilometer. Er was vooral veel animo voor de 5 kilometer. Het parcours van die afstand loopt deels over de Keppelse golfbaan en op sommige plekken langs een smal stuk. “Als je daar met bijna 600 deelnemers tegelijk over heen loopt, kan dat voor vertraging zorgen”, schetst Meenhuis een mogelijk probleem. “Daarom hebben we de start anders aangepakt en met startblokken gewerkt: de snelste 100 lopers mochten eerst vertrekken en dan iedere halve minuut later weer 100 deelnemers. Zo liep het op de golfbaan ook op het smalle stuk goed door. De deelnemers reageerden hier gelukkig heel positief op. Uiteindelijk is dit voor iedereen ook veel prettiger lopen.”

Naast de andere opzet bij de start van de 5 kilometer was er dit jaar ook een nieuwe hoofdsponsor bij de 2,5 kilometer en werd de Keppelrun voor het eerst met een drone in beeld gebracht. “Vooral op de golfbaan leverde dat hele mooie beelden op”, weet Meenhuis al te vertellen. De organisatie van de Keppelrun doet er in de aanloop naar de wedstrijd veel aan om de run te promoten. Zo wordt er onder andere op basisscholen in de omgeving van Hoog-Keppel met een flyer reclame gemaakt, worden atletiekverenigingen aangeschreven, is er veel aandacht in de media en staan er grote spandoeken langs de weg. Daarnaast denkt voorzitter Meenhuis dat mond-tot-mondreclame ook niet moet worden onderschat, want deelnemers komen uit het hele land. “Sowieso is hardlopen bij een steeds grotere doelgroep een populaire sport. Na corona zijn meer mensen de sport gaan beoefenen en ook steeds meer jongvolwassenen die hun conditie op peil houden in de sportschool houden daarnaast van hardlopen. Bovendien was het weer heel gunstig: Niet al te warm, weliswaar wat wind, maar geen regen. Wij kijken met een heel goed gevoel terug op deze vijftiende editie.” (bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten