Nederlanders lopen hard om fit en gezond te blijven |
De resultaten laten zien dat de Nederlandse man vooral hardloopt om fit en gezond te blijven en dat vrouwen meer gericht zijn op gewichtsverlies. Sportieve prestaties zijn belangrijk voor mannen. Vrouwen zijn socialer en laten zich vaker door een personal coach begeleiden. Steeds meer vijftigplussers trekken hun hardloopschoenen aan. Zij lopen meer dan andere hardlopers met lichtjes, terwijl jongeren zich tijdens het hardlopen laten inspireren door muziek.
De grootste angst van de
meeste hardlopers is om geblesseerd te raken. De meeste hardlopers proberen dit
te voorkomen door een goede warming up en het dragen van geschikte
hardloopschoenen.
Abdi Nageeye, Nederlandse
recordhouder op diverse afstanden waaronder de marathon en atleet van het NN
Running Team: ‘Goed om te zien dat vijftigplussers ook steeds meer gaan
hardlopen en 34 kilometer per maand is niet verkeerd! Hoeveel ik er loop? Haha,
dat hangt af van het wedstrijdschema maar zo tussen de 150 en 200 kilometer per
maand halen we wel bij het NN Running Team. Wij zijn dan ook wel profs en
richten ons volledig op de sport. Ook wij maken ons wel eens zorgen over
blessures en dan helpt het zeker om naast hardlopen ook nog andere sporten of
activiteiten te doen, ter preventie en om weer soepel te worden na je
training.’
Hoe
hoger de leeftijd, hoe meer kilometers
Nederlanders lopen per maand
gemiddeld 34 kilometer hard en de 5 kilometer is verreweg de meest favoriete
afstand. De vijftigplusser trekt vaker hardloopschoenen aan dan jongere
hardlopers. Jongeren lopen per maand gemiddeld 10 kilometer minder dan oudere
lopers. Mannen lopen per maand gemiddeld een afstand van 39 kilometer en bij
vrouwen is dat gemiddeld 28 kilometer.
Nederlanders
lopen hard om fit en gezond te blijven
Mannen lopen vooral hard om
hun conditie te onderhouden en om hun gezondheid te verbeteren (72%), bij
vrouwen is dit percentage ook hoog maar wat lager (60%). Voor vrouwen is de
voornaamste reden om hard te lopen vaker om gewicht te verliezen (14%) dan bij
de mannen (6%). Bij de vijftigplusser staat het verminderen van stress in de
top 3 van redenen om hard te lopen (8%).
Hardloopevenementen
populairder bij mannen
Een derde van de hardlopers
heeft de afgelopen 12 maanden deelgenomen aan een hardloopevenement. Deelnemen
aan evenementen is populairder onder mannen dan onder vrouwen.
Wedstrijden
en straatraces zijn het populairst
Wegwedstrijden (64%) en ‘urban
trails’ (18%) zijn veruit het populairst. De ‘fun runs’ winnen aan
populariteit, vooral onder vrouwen. Bijna drie keer zoveel vrouwen (20%) als
mannen (7%) hebben hieraan deelgenomen in het afgelopen jaar.
Als het gaat om de ondergrond,
dan is hardlopen op de weg het meest aantrekkelijk voor de Nederlandse loper
(65%). Hardlopers lopen ook graag in het bos of het park, cross country staat
op de tweede plaats (14%). Op de hardloopband in de sportschool lopen vooral
vrouwen (14%) en vijftigplussers (19%).
Vrouwen
lopen vaker met vrienden en familie
Voor vrouwen is het sociale
aspect van sporten belangrijk, zij lopen vaker met vrienden, familie en
hardloopgroepen (35%). Mannen rennen liever alleen (74%). Vijftigplussers lopen
ook het liefst alleen (78%), bij de leeftijdscategorie tussen de 18 en 34 jaar
is dat percentage aanzienlijk lager (68%).
De helft van de hardlopers
loopt met een hardloopschema. Vrouwen lopen liever met een personal coach (9%)
of een virtual running coach (14%). Mannen zoeken zelf vaak online naar
trainingsschema’s (17%).
Krachttraining
als extra activiteit en ter voorkoming van blessures
Ter ondersteuning van de
hardloopprestatie doet de gemiddelde hardloper er vaak een andere sport naast.
Meer dan de helft van de ondervraagden (54%) doet er een tweede activiteit
naast. Krachttraining wordt het meest gedaan (26%). Vrouwen doen vaker
krachttraining (30%) dan mannen (23%). Opvallend is het grote verschil bij
yoga: Vijf keer zoveel vrouwen (10%) doen aan yoga dan mannen (2%).
Het krijgen van blessures
(47%) is de grootste angst van de meeste hardlopers. Negen op de tien (88%)
proberen blessures te voorkomen door een goede warming up, gebruik van goede
hardloopschoenen en door het stellen van realistische doelen. Toch heeft bijna
driekwart van de ondervraagden het afgelopen jaar blessures gehad. Jonge lopers
blijken blessuregevoeliger te zijn dan oudere hardlopers; de hardlopers onder
de 49 jaar hebben het meest te kampen met blessures (29%), bij vijftigplussers
is dit slechts 18%.
Het niet-finishen bij een
wedstrijd is een reële angst bij mannen (5%), bij vrouwen is dit percentage
lager (2%). Ook het niet verbeteren van het persoonlijk record is voor mannen
(4%) een grotere angst dan voor vrouwen (1%).
Jongere
hardlopers lopen meer met muziek
Hardlopers tussen de 18 en 49
jaar luisteren graag naar muziek tijdens het hardlopen (33%), bij de
vijftigplussers is dit percentage veel lager (18%). Vijftigplussers zijn meer
gericht op hun veiligheid, 22% maakt gebruik van hardloopverlichting tijdens
het lopen. Mannen gebruiken veel vaker een hartslagmonitor (14%) dan vrouwen
(8%). Een derde (31%) van de hardlopers vindt een run voor het goede doel
interessant. Bijna 4% van de vrouwen loopt graag verkleed, ook vinden meer
vrouwen een loop met puzzel-opdrachten interessanter (12%) dan mannen (2%). 2%
van de mannen heeft interesse in een run op hoge hakken, bij vrouwen is dit
percentage iets hoger (5%).
Meer
mannen dan vrouwen overwegen om een marathon te lopen
7% van de ondervraagde
hardlopers heeft ooit een marathon gelopen maar ruim 80% van de vijftigplussers
is geenszins van plan om een volledige marathon te lopen. Bij de mannen
overweegt wel 8% om een hele marathon te lopen, bij vrouwen is dat 6%.
Uit het onderzoek blijkt ook
dat hardlopers het meest jaloers zijn op andermans snelheid (22%) en het
ogenschijnlijke plezier (18%) dat andere hardlopers hebben. Bijna één op de
vier hardlopers interesseert het niet heel erg wat anderen doen.Bekijk het
hardlooponderzoek hier
Over
het onderzoek
Nationale-Nederlanden,
supporter van alle hardlopers, heeft door marktonderzoekbureau GfK een
onderzoek laten uitvoeren om inzicht te krijgen in wat hardlopers belangrijk
vinden en hoe ze trainen. Het onderzoek is uitgevoerd in België, Griekenland,
Japan, Spanje en Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd bij sporters die
minimaal een keer per maand hardlopen. NN sponsort 60 hardloopevenementen in
Europa en Japan en is sinds begin april 2017 mede initiatiefnemer van het NN
Running Team, het eerste professionele running team ter wereld.(bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten