AVA'70 leden met de vlag op de Erasmusbrug, bij de laatste Marathon van Rotterdam Wat roep jij om lopers aan te
moedigen als je langs de kant staat bij een wedstrijd? 'Je kunt het!'?
'Aanzetten!'? 'Een klein stukje nog'? De kracht van woorden is groter dan je
denkt, al helemaal op zware momenten tijdens een hardloopwedstrijd. Maar wat
kun je beter wel roepen, en wat niet? Onderzoek naar de beste
aanmoedigingen In een nieuwe studie is
onderzocht wat de beste aanmoedigingen zijn - en de slechtste. Volgens
onderzoekers van de Plymouth Marjan University kan de juiste positieve
aanmoediging bijdragen aan een prestatie. In het onderzoek ‘Keep the Pace!
You’ve Got This!’: The Content and Meaning of Impactful Crowd Encouragement at
Mass Running Events’ ontdekten ze wel dat alleen de juiste aanmoedigingen
helpen. De 861 ondervraagde deelnemers
aan grote loopevenementen gaven aan dat ze wel degelijk iets hadden aan wat er
langs de kant geroepen werd. Wat niet hielp: valse informatie over de
resterende afstand ('Laatste heuvel!', als er nog drie heuvels te gaan waren
bijvoorbeeld). Wat wel hielp: gepersonaliseerde
looptips. 'Blijf jezelf lang maken en houd je ritme hoog, Sophie!'
bijvoorbeeld. Wie een grote marathon heeft gelopen, weet sowieso hoe waardevol
het is om je naam op je shirt of startnummer te hebben staan. Als een onbekende
toeschouwer jouw naam roept, kan dat net het zetje zijn dat je nodig hebt om
door te gaan als je het moeilijk hebt. Dit is waarom positiviteit
werkt Uit het onderzoek bleek dat
dat komt omdat lopers door dit soort positieve opmerkingen een gevoel van
vaardigheid en trots ervaren over wat ze doen, terwijl ze ook een band krijgen
met het publiek - en zo het gevoel krijgen dat ze het publiek met een goede
prestatie willen belonen. Het onderzoek leidde tot een
handig acroniem voor de volgende keer dat je juicht bij een wedstrijd: 'IMPACT'
- Instructief en praktisch advies ('Hou je tempo erin!'), Motiverend ('Goed
bezig!'), Persoonlijk (met een naam, hardloopclub of goed doel; oogcontact
maken), Authentiek en niet-oordelend ('Dat is een geweldig goed doel waar je
voor loopt'), Vertrouwenwekkend/Confidence-building ('Je kunt dit! '), en
Toegespitst op de afstand ('Je hebt nog maar een halve kilometer te gaan'). Niet doen: liegen over de
afstand, opmerkingen maken over het uiterlijk van een loper of lopers die al
helemaal stuk zitten aanmoedigen om nóg dieper te gaan. Wees empathisch en
oprecht, raadden de onderzoekers in hun conclusie aan. (bron) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten