John Eising had een gesprek
met Danique Klunder van Golazo. Dit is een van de grootste organisatoren van
sportevenementen in Nederland en België. Danique werkt sinds 2023 als marketeer
voor dit bedrijf en is onder andere betrokken bij de organisatie van
#demooiste, ofwel de NN Marathon Rotterdam. Over deze marathon hadden we een
mooi gesprek.
Laten we het over de marathon
van Rotterdam hebben. Dit jaar waren alle startbewijzen binnen tweeënhalf uur
uitverkocht. Hoe verklaar je die enorme populariteit?
Inderdaad, dit jaar hadden we
plek voor 17.000 marathonlopers, en de tickets waren ontzettend snel
uitverkocht. Er is een sterke hardlooptrend gaande en de marathon van Rotterdam
is echt een bijzonder evenement waar veel mensen aan willen deelnemen. Het is
laagdrempelig om te gaan hardlopen en het evenement is een icoon in de
Nederlandse sportwereld.
We hadden wel gehoopt dit jaar
het aantal deelnemers uit te breiden naar 30.000, maar dat bleek helaas niet
mogelijk. Vanwege het tegelijkertijd plaatsvinden van de NAVO-top en de extra
inzet van de politie die daarbij nodig is in heel de regio konden we dat niet
realiseren, ondanks onze gesprekken met de gemeente.
Dat klinkt teleurstellend voor
veel mensen die graag mee hadden willen doen. Wat doet Golazo om die lopers
toch een kans te bieden?
Allereerst bieden we
alternatieve voorjaarsmarathons, zoals in Utrecht, Brussel en Leuven, zodat
iedereen die dat wil, toch een mooie marathonervaring kan hebben. Lopers die op
de reservelijst stonden, betaalden daarvoor 5 euro. Deze 5 euro krijgen ze als
korting bij het inschrijven van één van deze marathons.
Verder verwachten we dat er
gedurende de komende maanden uitval zal zijn. Ieder jaar vallen er wel mensen
uit vanwege bijvoorbeeld een blessure. Voor diegenen die geen startbewijs
hebben kunnen bemachtigen, hebben we een eigen vraag-en-aanbodplatform. Hier
kunnen deelnemers, die om wat voor reden hun startbewijs willen verkopen,
veilig hun ticket kunnen aanbieden.
Het voordeel voor de koper is
dat dit tegen eerlijke prijzen gebeurd. Een ticket kan nooit voor meer worden
verkocht dan voor de oorspronkelijke aankoopprijs. Dit is ook nog eens een
veilige optie. Hiermee proberen we oplichterspraktijken te voorkomen, die je op
andere platforms soms tegenkomt.
Wat valt er te zeggen over de
diversiteit onder de deelnemers? Hoe zorgt de organisatie ervoor dat iedereen,
van beginner tot doorgewinterde loper, een goede ervaring heeft?
Het deelnemersveld varieert
enorm, van beginners tot ervaren lopers. We proberen iedereen een fijne
ervaring te bieden door de startvakken goed in te delen op basis van opgegeven
eindtijden. Snellere lopers komen vooraan in het startvak, terwijl de recreatieve
deelnemers iets verder naar achteren beginnen. Het blijft natuurlijk een
uitdaging om te voorkomen dat de langzamere en snellere lopers elkaar onderweg
in de weg zitten. Maar door een goede planning en indeling kunnen we ervoor
zorgen dat de meeste mensen ongestoord kunnen lopen en genieten van de
ervaring.
De prijzen voor een
startbewijs zijn dit jaar flink gestegen. Kun je uitleggen waar deze verhoging
vandaan komt, en hoe dit bijvoorbeeld verschilt van een evenement als de
Utrecht Marathon?
De prijsstijging is inderdaad
iets dat mensen opvalt. De organisatorische kosten zijn de afgelopen jaren fors
gestegen, en daar merken we als organisatie de gevolgen van. Alles wat nodig is
om een groot evenement zoals de marathon van Rotterdam goed en veilig te laten
verlopen, zoals beveiliging, verkeersregelaars, hekken en toiletten, is duurder
geworden. Het vergelijken met een marathon als die van Utrecht geeft misschien
wat extra context.
De marathon van Utrecht is ten
opzichte van Rotterdam een kleiner evenement met minder deelnemers. Daarnaast
is het parcours daar tweemaal dezelfde ronde, wat een groot verschil maakt in
de kosten. Twee rondes betekent namelijk minder hekken en minder voorzieningen.
In Rotterdam daarentegen hebben we een veel groter productieteam, meer
voorzieningen en meer mensen die de hele route beveiligen en opbouwen. Een
evenement van deze schaal brengt daarom hogere kosten met zich mee.
Dus het prijsverschil zit
vooral in de grootte en complexiteit van het evenement?
Precies. Utrecht is ook een
prachtig evenement, maar Rotterdam trekt veel meer deelnemers en heeft een
uitdagender parcours dat dwars door het stadscentrum gaat. Die grootte en
complexiteit vragen om meer ondersteuning, zowel qua logistiek als veiligheid.
Vergelijkingen worden vaak gemaakt op basis van afstand – beide marathons zijn
immers 42,195 km – maar de omvang van het evenement maakt een groot verschil in
wat ervoor nodig is om het soepel te laten verlopen. Dat is een van de redenen
waarom de prijzen bij grotere evenementen als Rotterdam hoger liggen.
Er is gesproken over de groei
van de marathon. Wat zijn de ambities van Golazo voor de Marathon Rotterdam op
de lange termijn? Denk je dat het ooit een major marathon kan worden,
vergelijkbaar met New York of Tokio?
Het zou natuurlijk geweldig
zijn om van Rotterdam een major marathon te maken, net zoals New York of Tokio.
Onze ambitie is om het evenement te laten groeien en zoveel mogelijk mensen te
laten genieten van deze unieke ervaring. Of we uiteindelijk een major worden,
ligt ook aan de samenwerking met lokale instanties. We willen vooral een
marathon bieden waar iedereen, van absolute beginner tot topatleet, een
prachtige ervaring kan opdoen. Het gaat er niet alleen om het grootste
evenement te worden, maar vooral om mensen in beweging te brengen en ze te
laten genieten van die speciale Rotterdamse sfeer.
Wat maakt die Rotterdamse
sfeer zo speciaal?
De sfeer tijdens de marathon
van Rotterdam is echt uniek. Overal in de stad staan mensen langs de kant te
juichen, vooral op drukke plekken zoals de Coolsingel. Het publiek moedigt niet
alleen bekenden aan, maar ook onbekende lopers. Die verbondenheid is iets wat
we als organisatie zo veel mogelijk mensen willen laten ervaren. Dat de tickets
binnen tweeënhalf uur waren uitverkocht, laat wel zien hoe geliefd dit
evenement is. Daarom willen we op termijn groeien naar 30.000 deelnemers, zodat
meer mensen de kans krijgen om dit te ervaren.
Sommige mensen hebben kritiek
dat dit streven naar groei enkel draait om meer winst. Hoe reageer je daarop?
Het klopt dat sommige mensen
het idee hebben dat het ons alleen om de groei en winst gaat, maar onze
prioriteit ligt bij het bieden van een geweldige sportervaring. Het feit dat
zoveel mensen zich willen inschrijven, toont dat er een grote vraag is naar evenementen
zoals deze. We willen aan die vraag voldoen en meer mensen de kans geven om
deel te nemen aan een marathon van topkwaliteit, zonder dat het ten koste gaat
van de ervaring of de veiligheid. Groeien in aantallen betekent voor ons vooral
dat we nog meer mensen een onvergetelijke dag kunnen bezorgen.
De locatie en de opzet van het
parcours zijn ook wel een gespreksonderwerp geweest. Kunnen jullie daar nog in
groeien?
We starten sinds 2018 vanaf de
Schiedamsedijk, vlakbij de Erasmusbrug, en dat werkt tot nu toe heel goed. Voor
nu is dat dus voldoende, maar als we groeien, zullen we opnieuw moeten kijken
naar de opzet. Er zijn al gesprekken met de gemeente gaande om ideeën als het
uitbreiden van de startvakken of het verplaatsen van de kwartmarathon naar de
zaterdag te bespreken. Zo proberen we het loopcomfort voor de deelnemers te
waarborgen en de toeschouwersstroom beter te organiseren. Speerpunten op het
parcours zijn bijvoorbeeld Slinge en het stuk bij ‘De Gele Kanarie’. Het is bij
beide altijd lekker druk, maar gedurende de dag wordt ook nu al een hele
uitdaging om de lopers, maar ook de bezoekers voldoende ruimte te kunnen geven.
Dit zullen waarschijnlijk ook plekken zijn die in de toekomst aangepast moeten
worden in de route.
Tot slot, welke ambitie zou je
het liefste vervullen met de marathon van Rotterdam?
Het zou fantastisch zijn als
de marathon van Rotterdam kan uitgroeien tot een ‘major’ evenement op
wereldniveau, zodat het tussen de grootste marathons ter wereld staat. De wens
om het aantal deelnemers te vergroten is niet alleen omwille van de grootte,
maar ook om zoveel mogelijk mensen die unieke Rotterdamse sfeer te laten
beleven. Het wordt vaak de mooiste marathon genoemd, en dat klopt ook. We
willen er nu voor zorgen dat het niet alleen de mooiste is, maar ook een van de
grootste – zodat iedereen die unieke ervaring kan meemaken. (bron)