De zool van een speciale loopschoen doorgeknipt |
Speciale schuim- en
carbonplaat
De doorbraak van de
wondersloffen, met speciale schuim- en carbonplaat, zet de atletiekwereld en
vooral de recordlijsten volledig op zijn kop. "Die snelle schoen is het
verschil tussen een wereldrecord of niet", zegt oud-atleet en voormalig
Nederlands recordhouder halve marathon Greg van Hest, die tegenwoordig een
winkel heeft waar hij loopschoenen en atletiekkleding verkoopt.
Het Amerikaanse sportmerk Nike
is verantwoordelijk voor de 'nieuwe atletiekwereld'. In de drang naar een
marathon onder de twee uur besloot het Amerikaanse concern een paar jaar
geleden flink te investeren in een nieuwe, snelle schoen.
Marathon onder 2 uur
Uiteindelijk had het project
succes, want vorig jaar denderde marathonvedette Eliud Kipchoge op de
revolutionaire schoen in een strak geregisseerde race in Wenen naar een tijd
van 1.59.40 over de klassieke 42 kilometer en 195 meter.
De door de Amerikanen
gesponsorde topatleten op de weg hadden direct een voorsprong op collega's die
door andere sportfabrikanten werden ondersteund. Die beschikten nog niet over
de wonderschoenen, die aantoonbaar sneller waren dan wat de concurrentie op de
markt bracht.
"Dat speciale schuim
dempt meer, maar veert ook meer terug", legt inspanningsfysioloog Guido
Vroemen uit wat de nieuwe schoen anders maakt.
Buiging en vering
"Daarnaast is er nog de
carbonplaat, die extra buiging en vering verzorgt. Die plaat is ook niet recht
maar gebogen, waardoor het afwikkelen van de pas naar de teen toe nog
gemakkelijker gaat. Die drie dingen zorgen voor het voordeel van de
schoen", sluit Vroemen zijn college over het effect af.
Maar wat levert het nu precies
op als je met dergelijke schoenen aan de start van een marathon staat. Vroemen:
"Uit onderzoek is gebleken dat deze schoen vier procent energiezuiniger
werkt."
Van Hest wil wel even
voorrekenen wat dat voor tijdwinst op de marathon oplevert. "Voor de
marathontoppers scheelt dat zo'n twee tot drie minuten", stelt hij.
Dat is mooi nieuws voor de
honderdduizenden recreanten die dagelijks of wekelijks hun kilometers lopen,
zou je zeggen. Maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Je moet namelijk wel een
flinke snelheid in de benen hebben om profijt van het schoeisel te hebben.
"Je moet een snelheid van vijftien kilometer per uur halen om er echt
voordeel van te genieten", zegt Vroemen.
Inmiddels is Nike niet meer de
enige producent van de speciale, snelle schoen. Andere fabrikanten zijn het
schoeisel ook gaan maken, zodat veel meer wegatleten kunnen profiteren van de
voordelen. Dat was ook te zien aan de tijden dit jaar.
Nieuwe regels
Voor de internationale
atletiekbond World Athletics reden om er regels op los te laten. Zo werd in
februari besloten dat de wegschoen nog maar één carbonplaat mag hebben en dat
de zool maximaal 4 centimeter dik mag zijn.
En er kwamen regels voor de
spikeschoen, die bij de baanatletiek wordt gebruikt. Nike verraste de
concurrentie dit jaar namelijk opnieuw met een speciale schoen voor
baanatleten. Die mag ook maar één carbonplaat hebben en een zooldikte van
maximaal 2,5 centimeter.
Inmiddels is in het beperkte
aantal wedstrijden in 2020 een recordreeks neergezet: op de baan sneuvelden van
de 1.500 meter tot en met de 10.000 meter tal van toptijden. Sifan Hassan
verbeterde op de snelle schoen bijvoorbeeld het Europees record op de 10.000
meter. Op de weg geldt hetzelfde voor de langere afstanden, getuige ook de
snelle marathontijden.
Welke schoen?
"Het is mooi dat er meer
en meer over het materiaal wordt gesproken", zegt atletenmanager Michel
Boeting, die toplopers uit Kenia en Nederland begeleidt. "Aan de andere
kant is het ook een beetje sneu. Als een atleet nu een goede prestatie heeft
geleverd, is de eerste vraag doorgaans: op welke schoen heb je gelopen?"
De vraag komt op welke waarde
een record in de atletiek nog heeft door de snelle ontwikkelingen van het
loopmateriaal. Boeting is daar duidelijk over: "Ik denk dat we een periode
nodig hebben om na te denken wat tijden nog waard zijn, zodat we straks als
alles wat kalmer is, dingen met elkaar kunnen vergelijken. Het gaat nu wel heel
snel."
Nu is nu
Van Hest ziet het anders.
"Ik ben een sportliefhebber. Ik houd van revolutionair, van ontwikkeling.
Vroeger was vroeger, nu is nu. Nu de meeste merken zo'n speciale schoen
ontwikkeld hebben, is er geen sprake meer van ongelijke concurrentie. Ik vind
het gewoon mooi dat er harder wordt gelopen." (bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten