zaterdag 10 september 2022

Verslag van de Haere triatlon in Vroomshoop

Het podium Dames 40+, Cindy Brusse (midden), links Renate Post

Op zaterdag 10 september zou ik gaan meedoen aan de kwart triatlon te Vroomshoop. Die triatlon had ik nog nooit gedaan, dus leuk om weer eens wat nieuws te proberen. 's Ochtends stond ik op en oh nee, nee, nee: regen, regen, regen! Het fietsparcours zou bestaan uit 4 rondes waarin steeds een 360 graden rotonde en 10 haakse bochten. Daar durf ik dan dus echt niet snel doorheen! Het regende pijpenstelen in Aalten toen ik mijn fiets in de auto legde en met enige tegenzin ging ik op pad. Onderweg klaarde het weer en hiermee mijn humeur op en de volgens buienradar te Vroomshoop geplande buien bleken helemaal niet te komen, joepie!

We begonnen met 1km (non-wetsuit) zwemmen in het 50m buitenbad. Helaas waren er geen snelle voeten om in de slipstream achter te liggen. Ik lag op kop in de baan. Na 1 km had ik mijn baangenoten 1 of 2x gedubbeld en snelde ik naar mijn fiets. De wissel verliep vlot en ik startte met ronde 1 van 4. Ronde 1 verliep zoals ik gewend ben erg moeizaam. Ik doe mijn best maar de power is niet om over naar huis te schrijven. Op het heen en weer stuk aan het einde van de 1e ronde zie ik dat 3 dames het gat, dat ik had geslagen met zwemmem, al rap aan het dichten zijn. Veel rapper dan ik had verwacht, balen zeg. Niks aan te doen en gewoon doortrappen. Ik let goed op dat ik regelmatig drink en het trappen begint waarachtig steeds soepeler te gaan. Mijn 2e ronde is 35 sec vlotter dan de 1e. De 3 dames zijn wel iets dichter bij gekomen, maar ik heb nog steeds een aardig gat. Doortrappen dus! Na 20km zijn de benen goed warm en aardig op dreef! De 3e ronde gaat weer bijna een halve minuut sneller en het blijkt achteraf een wattage PR voor mij te zijn! 1 dame is dichterbij gekomen, maar het gat met de andere 2 dames is nu weer wat groter geworden. De 4e en laatste ronde ga ik in en knal inmiddels lekker door de bochten. 2 km voor het eind haalt fietskanon Renate Post me in. De 2.5 minuut zwemachterstand heeft ze met het fietsen goed gemaakt. Ik stap als 2e van de fiets af. Ronde 1-2-3-4: 183W, 197W, 206W (PR), 197W snelheid 34.6, 35.6, 36.6 en 35.6 km/u

We doen tegelijk onze schoenen aan, maar ik trek ook nog sokken (anders blaren) aan en dat kost tijd, kostbare tijd blijkt later…. Ik begin met een 10-15 sec achterstand met lopen en het brein wil maar 1 ding….ernaar toe lopen. Ik vind dat ze snel loopt, maar blijkbaar loop ik nog sneller want het gat wordt kleiner en kleiner. Halverwege de 1e ronde lig ik weer op kop van de wedstrijd. Na 1 ronde van in totaal 4 te gaan is het gat op Renate ongeveer 15 sec. Ik ben van plan elke ronde dit te laten toenemen. Dan dendert ineens oud-collega Marleen Meij voorbij. Die had ik wel verwacht en ben content dat t pas tijdens het lopen gebeurt. Marleen heeft een gemiddelde snelheid van 4.05/km en ik 4.29/km, dus ik zie Marleen bij de finish weer. Na 2 rondes en 5 km lopen zit ik weer op het heen-en-weer stuk richting de finish en zie dat ik dat ik helemaal niets ben uitgelopen op Renate. En daar komt ook de volgende dame al aan, oh nee! Het blijkt Hilly Panjer. Als Hilly dit tempo zo volhoudt dan heeft ze me na de volgende ronde te pakken. Ik probeer zo goed mogelijk tempo te houden, maar het gaat niet meer zo soepel. Dat zien de fans (ouders) van Renate ook en ze geven aan haar door dat ik er doorheen lijk te zitten. Renate verteld achteraf dat ze terug riep ook moe te worden. Na ronde 3 heeft ze het gat gedicht tot ongeveer 20m en snelle Hilly komt voorbij. Ik probeer positief te blijven, te letten op mijn looptechniek en te vechten voor de 3e plek. Mijn tempo gaat weer iets omhoog en ik trek nog een sprint naar de finish. Marleen wordt overall ruim 1e, Hilly eindigd 15 sec voor mij als 2e, ik wordt 3e en 16 sec daarna volgt Renate als 4e. Dat was dat een spannende strijd zeg!

Cindy Brusse

Geen opmerkingen: