zondag 26 februari 2023

Verslag van de Engbergenloop in Gendringen

Mark te Brake

Jubileum Engbergenloop afgetekende zege Mark Te Brake

Door Benno Stevering

De 40e editie van de Engbergenloop van Atletico’73 uit Gendringen stond zondag in het teken van een halve marathon. Winnaar Mark te Brake won afgetekend in 1.12.27 uur en greep deze loop aan voor zijn voorbereiding op de Hamburg marathon, eind april. ’’Het gebied ken ik hier redelijk goed. Ik werk immers ook in de regio. Bij de mannen was er vandaag geen tegenstand voor mij. De afstand is niet exact voor een halve marathon. Maar dat hoeft ook niet voor een cross. Ik wilde niet volle bak lopen maar liep nog wel 3.30 minuten per kilometer. Dan zou je terechtkomen op 1.14.30 uur, waar ik ook best tevreden mee ben. Ik heb de marathon van Amsterdam en Rotterdam al gedaan. Hamburg is ook een snel parcours met een goed deelnemersveld vandaar mijn keuze. Maar eerst loop ik eind maart in Venlo nog voluit op een halve marathon.’’ Te Brake, lid van AVA’70 eindigde 1,5 kilometer voor topatlete Saskia Weinans van het Titus Liemers topteam. Zij noteerde 1.29.49 uur, een prima voorbereiding en prikkel voor haar deelname aan de Rotterdam marathon die ze al eerder liep in 2.45 uur. Lange afstand atlete Sandra Wassink uit Meddo werd op ruime afstand tweede in 1.34.30 uur. De enthousiaste atlete met haar roots in Gendringen was dan ook erg tevreden. Het parcours liep langs het Engbergenbos, via Voorst als verste punt. 

Toptriatleet Mathijs Weijkamp uit Nijmegen pakte de winst op de tien kilometer in een snelle tijd van 33.31 minuten. ’’Ik heb jaren in Gendringen gewoond en dan is het ook leuk onder de aanwezigheid van veel familie hier te mogen winnen na vier zware trainingsweken. De vorm is goed. Voor mij is het goed om de prikkel van het tempo van de halve marathon te voelen in Gendringen, maar niet de belasting ervoor ervaar. Op 4 juni wacht het NK Halve triatlon waar ik goed wil presteren.’’ Net als Saskia Weinans zal hij ook starten op de halve marathon tijdens de Stevensbeek. Weijkamp zal proberen daar onder de 1.07 uur te lopen. 

In een flink tempo liep Tijmen Wisselink uit Zelhem van het Argotopteam naar een tijd van 17.43 minuten op de vijf kilometer. Hij liep samen op met zijn opponent Thijs van Aalten uit Arnhem. In de laatste 200 meter wist routinier Wisselink toe te slaan en een gaatje te slaan. Onlangs werd de argonaut, trainende onder Stefan Scanu nog een bronzen medaille te halen op het NK Juniorenkampioenschap waarbij hij verraste. Met een goede basis op de 800 en de 1500 meter wil hij later in het seizoen ook op de drie en de vijf kilometer snellere tijden gaan lopen. Inmiddels heeft Wisselink de overstap gemaakt naar de seniorenatletiek. Gerard Jansen praatte het evenement op voortreffelijke wijze aaneen. Atletico’73 kon weer terugkijken op een geslaagd atletiekevenement.

Geen opmerkingen: