woensdag 21 juli 2010

Dwars door Bekegem (België) 15 km - 1:11.02 min - 18e Plaats V2

Het hemdje is nat van het water en het zweet!

Ieder jaar probeer ik in onze vakantiestreek één of twee wedstrijden te lopen en dit jaar is op de eerste woensdag een mooie loop in Bekegem. Ik sta er van te kijken dat de start van de wedstrijd al om 15.30 uur is maar later blijkt dat het Onafhankelijkheidsdag is in België, een Nationale feestdag. Ik rijd ongeveer 25 kilometer landinwaarts en ben mooi op tijd aanwezig. De wedstrijd bestaat uit een 7,5 en een 15 kilometer en ik besluit voor de kortste afstand te gaan, ook omdat het erg warm is.

Bij het inleveren van het inschrijvingsformulier wordt mij het volgende medegedeeld. "Meneer de 7,5 kilometer is voor de jeugd, de dames en voor de heren die ouder zijn dan 60 jaar, de andere personen moeten de 15 kilometer lopen. Is dat een probleem voor U?" Het overvalt me een beetje en ik stamel iets van dat gaat me hopelijk wel lukken. Ik denk er wel gelijk bij dat ik er een mooie trainingsloop van ga maken. Even later bestudeer ik de routekaart en zie dat ik vier ronden van 3.750 meter moet gaan lopen, een klein gedeelte loopt over een soort kasseienstrook. 

De start is in de Dorpstraat en ik loop rustig met een groepje mee. Toch is het warm en overal langs de kant staan mensen met water en sproeiers, dat heb je vanmiddag ook wel nodig. Na twee ronden hebben veel atleten dus hun wedstrijd er al op zitten maar ik loop gestaag door. Het gaat wel erg rustig want één van de kilometers komt al boven de vijf minuten maar in de vakantie moet dat kunnen. Ik wordt zelfs nog door enkele snelle atleten op een ronde gezet en ik kijk dan ook uit naar mijn laatste ronde.

Als ik over de finish kom hoor ik mijn tijd maar bij de meeste atleten wordt ook aangegeven hoeveel tijd zij na de winnaar over de streep komen. Dit hoor je bij ons in Nederland nooit. Iets anders wat mij opviel is dat veel mensen na de wedstrijd met een emmer met water lopen, een washandje uit hun tas halen en zich zo verfrissen. Terwijl de douches op enkele meters lopen op hun staan te wachten, ieder land zal wel zijn eigen gewoontes hebben!

Op het parcours komen we langs een school. Hier is een knuffelzone ingericht waar de ouders tijdens de aankomst en vertrekuren van de scholieren "afscheid" kunnen nemen van hun kind, het staat zelfs op het verkeersbord vermeld 

Geen opmerkingen: