zaterdag 3 juli 2010

Training op het strand in Noordwijk

In de buurt van het strand in Noordwijk

Midden in de nacht heb ik Merle, samen met haar vriendinnen, afgezet op de luchthaven Schiphol voor hun vakantie naar Spanje. Nadat Bram en ik hun uitgezwaaid hebben, willen we doorrijden naar de proloog van de Tour de France in Rotterdam. In de tussenliggende uren besluiten we met dit warme weer om naar het strand van bloemenbadplaats Noordwijk te gaan. Even na 6.00 uur 's morgens zijn we daar al en parkeren onze auto naast Huis ter Duin, het hotel waar het Nederlands elftal vaak bij thuisinterlands hun onderkomen heeft. Bram slaapt daar liever wat bij maar ik trek even later mijn hardloopschoenen aan om er een kilometer of zeven te gaan trainen.

Ik loop over de boulevard in noordelijke richting. Koningin Wilhelmina kijkt vanaf een sokkel op me toe zoals zij in op 4 april 1940 in Noordwijk de gelegerde troepen inspecteerde. Iets verderop staat de vuurtoren uit 1922 met een hoogte van 25,5 meter, dat onderdeel van de kustbewaking is. Iets verder loop ik het strand op en lees ik op een bord dat er enkele jaren terug nog zand uit zee gebruikt is om bredere duinen te maken om zo de kustveiligheid voor de komende jaren te garanderen. Het geeft een veilig gevoel. Ik loop even langs de auto maar Bram ligt heerlijk te slapen en ik steek de weg over om een stukje door het dorp te lopen. De kerkklok staat op 6.48 uur en de eerste winkeliers zetten hun spullen al weer buiten. Bij de Coepelduynen van Staatsbosbeheer loop ik van de andere kant het strand weer op en hier is de reinigingsdienst al bezig om het strand voor de komende zomerdag weer schoon te maken. Op het strand lopen inmiddels meer hardlopers en heb ik er mijn training opzitten als enkele strandtenthouders net aan hun werkdag zijn begonnen.

We rijden door naar Rotterdam en ik parkeer mijn auto bij Diergaarde Blijdorp. In het naastliggende hotel zitten de tourploegen van Euskaltel, Lampre, Omega Pharma en Rabobank en bereiden zich voor op de proloog van vanmiddag. Alle renners zijn daar aanwezig en de ploegen besluiten om een uurtje te gaan warmdraaien. Ook plaatsgenoot Robert Gesink komt naar buiten en ik maak nog even een kort praatje met hem en wens hem veel succes voor de komende drie loodzware weken. In Rotterdam zelf slaat het weer 's middags erg om en de meeste mensen zijn er zo te zien niet op voorbereid. Het is voor de meesten dan ook een groot geluk dat de regen niet echt doorzet en het voorspelde onweer achterwege blijft. Net voor middernacht komen we weer in Aalten aan en is er weer een prachtige dag voorbij.

Klik op de link voor de foto's

fotoalbum
Samen met de sympathieke Robert Gesink, ik hoop dat hij in deze Tour de France een mooie klassering kan rijden

Geen opmerkingen: