zaterdag 31 juli 2021

Olympische Spelen nacht 2: Bol, Visser en Vloon naar (halve) finale

Nadine Visser (links) naar halve finale

Van vrijdag 30 juli tot en met zondag 8 augustus wordt het olympische atletiekprogramma afgewerkt in Tokio. In totaal komen 43 teamNL atleten in actie. In de tweede nacht plaatsten Bol, Visser en Vloon zich voor de volgende ronde.

Bol souverein naar seriewinst

In de vierde serie van de 400 meter horden snelde Femke Bol naar een tijd van 54.43 seconden. Hiermee werd ze eerste in haar serie en plaatste ze zich voor de halve finale. "Ik voel me zo fit, dan wil je gewoon beginnen. Ik ben heel blij en vind het superleuk dat het is begonnen", aldus Bol bij de NOS. Deze Spelen wordt Bol gezien als kanshebber voor een medaille, maar daarover blijft ze zelf nuchter: "Ik loop gewoon zo hard als ik kan, dan zie ik wel waar het me brengt.".

Visser in SB naar halve eindstrijd

Nadine Visser heeft na haar blessure, die ze opliep tijdens één van haar eerste races dit seizoen, weinig wedstrijdritme op gedaan. "Idealiter had ik een paar wedstrijdjes extra willen doen. Maar ik heb er vertrouwen in dat ik mijn beste race ooit kan lopen", vertelde Visser na afloop bij de NOS. In haar serie op de 100 meter horden passeerde ze de finish na 12.72 seconden, een nieuw SB. De halve finale wordt morgenmiddag (1 augustus) om 12:45 uur gelopen.

Zoë Sedney maakte als 19-jarige haar debuut op de Olympische Spelen. Haar tijd? 13.03 sec., onvoldoende voor de halve finale.

Menno Vloon in polshoog finale

Menno Vloon heeft zich vanochtend vroeg weten te kwalificeren voor de finale polsstokhoogspringen. Een sprong van 5.75 meter was genoeg om bij de beste twaalf te horen. Vloon geldt als één van de outsiders voor een podiumplaats, daarvoor zal hij boven zichzelf moeten uitstijgen. Gaat het hem lukken? 3 augustus springt hij de finale.

Van Klinken en Van Diepen niet door

Tony van Diepen startte vannacht op jacht naar een plek in de halve finale op de 800 meter. Met zijn tijd van 1:46.03 minuten werd hij zesde in zijn serie, dat bleek niet genoeg voor kwalificatie. Tony van Diepen maakt ook onderdeel uit van de 4x400 meter ploegen. Wellicht dat we hem later dit toernooi nog in actie gaan zien.

Ook Jorinde van Klinken is er niet in geslaagd een finaleplaats op het discuswerpen af te dwingen. Ze wierp een afstand van 61.15 meter en werd vierde in haar groep, dat leek goed genoeg voor een plek in de finale. In groep B wierpen echter tien atleten verder, waardoor van Klinken net buiten de boot viel.

Tijdschema TeamNL vanmiddag

Vanmiddag staat de eerste atletiekfinale op de planning. Hieronder het Nederlandse tijdschema. Klik hier voor meer informatie over TeamNL op de Olympische Spelen.

Geen opmerkingen: