maandag 10 juni 2024

Verslag van de Obbinkrun in Winterswijk

Sandra Wassink

Snelle rechtsback Te Bogt geeft hardlopers het nakijken

WINTERSWIJK - Raun te Bogt en Sandra Wassink hebben zondag de hoofdafstand van de Obbinkrun op hun naam geschreven. Beiden passeerden onbedreigd de finishlijn van de 10 kilometer. De jaarlijkse prestatieloop van AV Archeus werd ditmaal gedomineerd door ruim tweehonderd scholieren van het Gerrit Komrij College die zich, veelal voor het eerst in hun leven, aan twee of vijf kilometer rennen waagden.

De zege van Beltrumer Raun te Bogt op de 10 km was verrassend, omdat zijn eerste sport niet hardlopen maar voetballen is. De rechtsback van vierdeklasser Vios Beltrum snelde naar een mooie 37.09, een minuut voor Stefan Wielers uit Bad Bentheim. Marcel te Winkel redde de eer voor het organiserende Archeus met een derde podiumplek. Winnaar Te Bogt keek met een goed gevoel terug op de loop: “De eerste kilometers kon ik me nog optrekken aan de snelste 5 km-lopers, maar toen die afsloegen bleek ik ineens helemaal alleen te lopen. Gelukkig kon ik mijn tempo van 3.40 per kilometer goed vasthouden.”  Te Bogt (22) was een week eerder nog vierde geworden op de 5 km van de Eiberrun in 17.17 en is inmiddels begonnen met trainen bij Archeus. “Voetballen blijft mijn hoofdsport, maar buiten het seizoen is lopen hartstikke leuk.“

Sandra Wassink van Archeus had weinig tegenstand te dulden op haar 10 km. “Maar het liep niet lekker. Ik voelde wat spanning op mijn hamstring en heb onderweg nog even gerekt, al hielp dat amper. Gelukkig kon ik mijn overwinning van vorig jaar wel prolongeren.“  De Meddose begint volgende maand met haar voorbereiding op de marathon van New York op 3 november. “Dat wordt dan mijn zevende. Ik heb ze allemaal binnen de 3,5 uur gelopen, maar mijn persoonlijke record van 3.14 zal ik daar denk ik niet verbeteren. Daarvoor is het parcours in New York te lastig. Ik ga daar vooral voor de beleving naartoe.”

De 5 km werd een prooi voor Fabian Bos van Iphitos uit Losser in 17.14 en Martine Middelbrink uit Megchelen in 22.55.

GKC enthousiast over grote deelname scholieren aan Obbinkrun

Onder de 320 deelnemers was het Gerrit Komrij College hofleverancier met ruim tweehonderd scholieren. Alle brugklassers liepen verplicht mee als onderdeel van een beweegproject en zo’n dertig andere scholieren gingen de uitdaging van een 2 of 5 km vrijwillig aan. Docent lichamelijke oefening Alwin Hendriksen toonde zich ‘heel enthousiast’: “Mooi om zoveel jongeren in beweging te krijgen en prachtig dat ze via Archeus kde kans kregen om kennis te maken met een groot sportevenement. Ik hoop dat dit een goed vervolg krijgt en dat het sowieso ook volgend jaar voor de brugklassers in het programma blijft.“

Raun te Bogt

Geen opmerkingen: