zaterdag 5 september 2009

Warnsveld Hanzeloop 5 km – 18,54 min – 3e plaats

Net na het startschot van de 5 kilometer

De laatste jaren wilde ik altijd al een keer mee doen aan de Hanzeloop in Warnsveld maar het kwam er steeds niet van. Deze wedstrijd viel namelijk altijd in hetzelfde weekend als de Maas- en Waalse Dijkenloop in Beneden-Leeuwen, dat onderdeel was van het Gelders Looppaspoort.

Van de week kreeg ik echter een mailtje van Gerrit Heersink of ik zaterdag zin had om mee te gaan naar deze wedstrijd en dat had ik dus wel. Ik heb er voor het laatst in 1992 een Halve Marathon(1:19:32) gelopen en bij aankomst ken ik weinig van de omgeving terug. Veel nieuwbouw in- en rond het grote winkelcentrum De Dreiumme en ik kan mij ook niet herinneren of de sporthal er toen al stond. Beide hebben we ons ingeschreven in deze hal voor de 5 kilometer en na een beetje warmlopen komen we verschillende clubgenoten tegen die later die middag de 10 of 21 kilometer gaan lopen.

Meteen na de start van de jeugdloop worden wij weggeschoten en binnen de eerste kilometer in 3,33 minuten kom ik op de zesde plaats te lopen. We slaan linksaf en lopen over het terrein van het GGNet, voorheen Psychiatrisch Centrum Het Groot Graffel, waar ik in het verleden voor mijn werk een aantal keren ben geweest. Leuk om het eens terug te zien. Als we het terrein aflopen slaan we rechtsaf en ik zie dat mijn clubgenoot Gerrit Heersink op een derde plaats een erg sterke wedstrijd loopt maar dat de nummer vier toch ook iets op hem aan het inlopen is, ikzelf blijf op een stevige zesde plek en voor mijn gevoel zit er op dat moment ook niet meer in.

Net voor de laatste kilometer wordt Gerrit echter voorbij gelopen door zijn beide achtervolgers maar ook één van hen krijgt het moeilijk. Ik probeer er nog een versnelling uit te gooien en dit gaat zo goed dat ik in ongeveer 200 meter drie atleten voorbij ga. Dit moet ik maar niet meer uit handen geven en ik loop het lange rechte stuk naar de finish, net als de eerste kilometer, in 3,33 minuten naar een prachtige derde plaats in het totaalklassement. Gerrit wordt knap zesde in 19,31 minuten, al staat hij niet in de uitslagen vermeld! Heb ik de vorige week in Hamminkeln de prijsuitreiking nog laten schieten, in Warnsveld werd hier bij de vijf kilometer helemaal geen aandacht aan besteed. Toch een beetje kaal voor zo’n grote wedstrijd!





Even napraten over de wedstrijd met Gerrit Heersink(foto’s Rob van Campen).

Geen opmerkingen: