maandag 4 maart 2019

Geert Kip krijgt bij AVA ‘70 volop waardering

Geert Kip
Verenigingen kunnen niet zonder de inzet van vrijwilligers. Iedere club is daarom maar wat blij met de onbaatzuchtige hulp van dergelijke verenigingsmensen die vaak op de achtergrond opereren maar veel nuttig werk verzetten. In deze rubriek zetten we clubiconen in het zonnetje, omdat ze het verdienen. Met deze keer Geert Kip (60) van Atletiekvereniging Aalten (AVA ’70). 

Geert Kip is sinds 2011 lid van AVA ’70. Het verhaal begon met een verjaardagscadeau. Hij kreeg destijds van zijn vrouw een beginnersclinic bij AVA ’70 aangeboden. “Ik liep al regelmatig hard, maar dan alleen. In groepsverband lopen, trok me niet zo. De clinic heeft me de ogen geopend. Het is juist heel leuk. Nu wil ik niet anders meer.” 

Goed gevoel
“Als je met meerdere mensen loopt, gaat het prettiger. Je praat wat en vergeet de tijd.” Het actieve lid uit Aalten had al snel de smaak te pakken en doet veel voor de vereniging waar hij zich helemaal thuisvoelt. “Het is een heel gezellige club. Je leert er mensen kennen, je bent heerlijk sportief bezig en blijft er fit bij. Dat geeft een goed gevoel.” Geert loopt zelf regelmatig en verzorgt trainingen onder andere voor de beginnersgroep langere afstanden en de B-groep. Daarnaast zorgt hij twee keer per jaar voor de begeleiding van de beginnersclinic die tien weken duurt en de duurloopgroep en verricht allerlei hand- en spandiensten. 

“Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik slechts twee dagen in de week werkzaam ben. Dat zorgt voor veel vrije tijd. En aangezien ik niet graag hele dagen thuis op de bank zit, sta ik graag klaar als er iets moet gebeuren.” Zo helpt Geert als er rond de accommodatie klusjes moeten worden verricht. Het assisteren tijdens wedstrijden, het klaarzetten van de finishstraat of drankposten, het plaatsen van een keuken. Niets is hem teveel. In 2012 werd het huidige clubhuis gebouwd. “Een bouwbedrijf was daarvoor verantwoordelijk. Met enkele andere leden hebben we voor ondersteuning gezorgd. Het was leuk en je leert er veel van. We krijgen als vrijwilligers volop waardering. Daar doe je het voor.” 

Populair
Hij zag het ledenaantal van AVA ’70 de afgelopen jaren flink stijgen. “Onze vereniging maakt een ongekende groei door: van 200 naar zo’n 650 leden. Hardlopen in clubverband is erg populair, we hebben prima voorzieningen en de sfeer is goed. Dat maakt het extra aantrekkelijk.” Zijn vrouw is vorig jaar ook lid geworden van de atletiekvereniging. “Met haar verjaardagscadeau acht jaar geleden gaf ze indirect de aanzet tot een heel fijn tijdverdrijf voor mij. Nu volgt zij hetzelfde pad en hebben we een gezamenlijke hobby. Leuk toch.” (bron)

Geen opmerkingen: