zondag 3 maart 2019

Verslag van de 32e Achtkastelenloop in Vorden

Jordy Kloet
Doetinchemmer Jordy Kloet pakt winst in Vorden - Gebroeders Muller testen zich voor Enschede met eerste en tweede plek op halve en dertig

Door Benno Stevering

VORDEN – De Achtkastelenloop in Vorden werd zondag net als in 2017 een prooi voor Jordy Kloet, lid van Argo uit Doetinchem op de tien kilometer. Hij won de gecertificeerde afstand in 33.26 minuten. De weersomstandigheden waren regenachtig en er stond een flinke tegenwind. Recordtijden waren dan ook niet haalbaar.  ‘’Ik moest alleen tegen de wind op kop beuken. Continue de wind op je bakkes betekent een pittige wedstrijd met zware weersomstandigheden. Het parcours was deels onverhard/verhard. Maar hier ben ik blij mee. Deze zege was voor mij de revanche op een mindere prestatie bij het NK in Schoorl vanwege blaren. Remi Rondeel uit Zelhem en Jay Sauer uit Nijmegen hadden het ook moeilijk. Die heb ik achter me kunnen laten. Over twee weken loop ik de Stevensloop in Nijmegen, waarna de halve marathon wacht in Venlo.’’ Net als de winnaar was ook trainer Stefan Scanu van Argo uiterst tevreden over de prestatie van Kloet. Bas Mekking uit Heerde werd tweede in 34.29 minuten maar kon geen bedreiging meer vormen evenals Johan Kats uit Deventer die daar kort achter finishte in 34.38 minuten. Suzanne Broxterman uit Wageningen won de strijd bij de vrouwen in 39.25 minuten. ‘’Ik ben feitelijk een 1500 meter of drieduizend meter loopster. Dit is een afstand die ik niet vaak loop. Wel heb ik een heerlijk trainingstempo kunnen aanhouden. Chapeau voor de organisatie die het parcours erg goed had uitgezet.’’ 

Lange tijd was het Mark Muller uit Deventer, broer van Marco Muller die de kop domineerde op de dertig kilometer die hij overigens twee jaar geleden op naam zette. Mark merkte echter op dat hij begon te harken. Sterk verkrampt en met problemen aan zijn hamstrings moest hij zich richten op een goede finishtijd op de halve marathon met 1.19.20 uur. Deze wist hij tenslotte wel op naam te brengen. Samen met zijn broer richt hij zich nu op 14 april waarop hij de marathon van Enschede wil lopen in 2.32uur. Bij de vrouwen heerste Loes Eders uit Zutphen. Zij realiseerde een eindtijd van 1.37.59 uur. De Zieuwentse Pien Schotman eindigde als tweede in 1.39.22 uur.  De 30 kilometer had een verrassende ontknoping. Jorn Jansman uit Hellendoorn liep in de slotfase weg van Marco Muller uit Holten. Jansman won in 1.46.46 uur met een gemiddelde van 3.45 minuten per kilometer. De atleet van Atletics Nijverdal moest na afloop zijn doel om 2.40 u te lopen in de Enschede marathon bijstellen. Ik heb nu meer getraind en zit nu op meer dan honderd kilometer per week. Dit had uiteindelijk ook meer effect op het resultaat. Vanuit het schaatsen ben ik drie jaar geleden overgestapt op de atletiek. Tussen de tiende en de 23e kilometer heb ik aan kop gelopen, waarna Marco Muller uit Holten me achterhaalde. Na de 28e kilometer kreeg ik weer aansluiting en zette de wedstrijd naar mijn hand.’’ Marco Muller, trainende onder de hoede van Meindert Koopman gaf aan dat hij rond de 23e kilometer vleugels kreeg, maar dat de wedstrijd voor hem net twee kilometer te lang was. In de slotfase moest hij toegeven op de kracht van de latere winnaar Jansman. Koopman beaamde dat hij ondanks de ferme tegenwind voor dit parcours in Vorden lekker had gelopen. Al eens eerder had hij een dertig kilometer gewonnen. Samen met zijn broer heeft hij 2.32 uur als richttijd voor de Enschede marathon. 

Voor Lars Duistermaat uit Huppel bij Winterswijk, lid van Archeus was de vijfde plek op de dertig kilometer lange Achtkastelenloop een perfecte test voor de marathon van Rotterdam. ‘’Ik ben in een mooi tempo gestart. Tot de elfde kilometer liepen we straf tegen de wind met vier hardlopers. Vervolgens liep ik met twee atleten richting het 25 kilometer punt. Onderweg heb ik goed gegeten en gedronken zoals het ook straks hoort tijdens de marathon. Ook op een versnelling reageerde mijn maag goed. In Rotterdam hoop ik rond de 2.40 uur te kunnen lopen.’’ De 21,1 kilometer in Vorden werd gewonnen door Mark Muller uit Deventer die verkrampte in zijn race op de dertig kilometer. Uiteindelijk koos hij ervoor om als eerste de halve af te sluitenin 1.19.22 uur. Loes Edders uit Zutphen pakte de winst bij de vrouwen in 1.37.59 uur. Marathonloopster Anne van Schuppen uit Emst realiseerde de beste damestijd op de dertig kilometer in 2.12.01 uur. Het  parcoursrecord werd niet verbeterd. Met 1233 deelnemers kende de Achtkastelenloop van Hanzesport een record aantal deelnemers. Gerbert Vossers van Geovit zorgde met zijn team voor een snelle uitslagenverwerking voor het organiserende Hanzesport.

Geen opmerkingen: