zondag 17 oktober 2010

Verslag van de 3e Herfstloop in Wehl

Benno Stevering, journalist van de Gelderlander
Erwin Reijmer pakt wisselbeker Wim Lebbink herfstloopcompetitie PactuWehl 

Door Benno Stevering

Erwin Reijmer uit Doetinchem, lid van de Liemers ging met de wisselbeker naar huis in het kader van de Wim Lebbink herfstloopcompetitie. Hij was het die de twee beste tijden noteerde over drie lopen. Op de tien kilometer moest hij tijdens de laatste wedstrijddag alleen Coen de Wit van Ciko'66 uit Arnhem voor zich duldden. Veteraan De Wit won de tien kilometer in een bijzonder spannend slotverloop met een snelle eindtijd van 32.56 minuten. Met 33 minuten werd Reijmer die bijna over de motorkap van een hinderende auto viel,  tweede. Veteraan Frank Reintjes uit Zevenaar die zich ook lange tijd in de kopgroep had genesteld werd derde in 33.35 minuten. Ingrid van Zolingen uit Aalten, lid van AVA'70 wilde zich testen op de langere afstand en won de strijd bij de vrouwen in 46.23 minuten. Ze kwalificeerde de Wim Lebbinkloop als fraaie loop en hoopte dat straks bij de 3dNb- crossloop in Aalten ook een groot deelnemeraantal valt te verwachten.  In het eindklassement over vijf kilometer pakte zij de derde plek. Liane Hartjes uit Wehl won het eindklassement over tien kilometer bij de vrouwen.

Voor Erwin Reijmer van de Liemers uit Doetinchem betekende de wisselbeker van de Wim Lebbink herfstloopcompetitie een mooie trofee. Deze wilde ik opnieuw pakken. Het ging constant hard vanaf de start samen met Coen de Wit en Frank Reintjes.  Halverwege kwamen we door in 16.30 minuten. Ik wilde zolang mogelijk in de kopgroep blijven. De tweede ronde ging sneller en erg goed. Omdat Coen de Wit zo sterk liep, moest ik volgen. Ik had wel graag willen winnen. Die auto had wat problemen met inparkeren, Ik moest inhouden, terwijl ik met een sprint bezig was, maar ik kon hem niet meer ontwijken. Uiteindelijk werd het een close-finish en ging de winst naar Coen. Wel zette ik voor de vierde keer het eindklassement op naam. Doetinchemmer Coen de Wit, nu woonachtig in Arnhem, had een half jaar nodig gehad om terug te komen en hij liep geweldig. Met mijn winst in 32.56 ben ik erg blij. De CPC ging goed in 1.12 uur. Daarna liep ik een blessure op. Een half jaar heeft het geduurd voordat ik terug was. Blij was ik met mijn zege in de Hoge Veluweloop in 33.30 minuten waarbij duizend lopers deelnamen. Nu ben ik lichter dan ooit. Dat scheelt zoveel. Met een gewicht van 64kilo en een BMI van 20, presteer ik beter dan ooit. Maar het moet ook weer niet te licht worden. Frank Reintjes van de Liemers uit Zevenaar gaf aan dat het tempo voor hem te hoog lag. Rond de zevende kilometer moest hij de koplopers laten gaan. Reintjes was echter wel uiterst tevreden over zijn eindtijd. Wehlenaar Geron Peters werd vierde en de eerste veteraan in het eindklassement.  Willy Gunsing uit Zevenaar was met 40.18 minuten de snelste zestigplusser.

Wissema boekt progressie met sublieme tijd op de vijf kilometer

Edwin Wissema uit Didam had vrij lang warm gelopen en ontdeed zich vrij kort voor de start van zijn trainingspak. Toch was het resultaat erg goed. Met een eindtijd van 15.56 minuten won de Liemers atleet de vijf kilometer.  In de laatste driehonderd meter kon hij met een eindspurt zijn concurrent Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk van zich afhouden. Edwin was duidelijk blij en enthousiast met zijn zege en winst in het eindklassement: Hier ben ik heel tevreden mee. Ik heb mijn pr met drie tellen aangescherpt. Ik ging net zo kapot als vorige week, maar had nu ook steun van Lars die dichtbij me bleef lopen. Bepaalde bochten nam ik bewust wat eerder dan Lars. Hij was in deze competitie een fijne, sportieve tegenstander om tegen te lopen. Met het zicht op de finish kon hij echter niet meer. Om mijn pr aan te scherpen en het klassement op te eisen, moest ik volle bak sprinten. Maar het verschil was wederom klein. Mijn ritme was goed, en mijn benen voelden voor het eerst na Portugal perfect aan. De vooruitgang is vooral te wijden aan de schema's van Titus. Eind oktober wacht ons een trainingsweekend in Schoorl samen met de atleten van de Liemers. Lars Duistermaat gaf aan dat vandaag Edwin duidelijk sterker was. Het parcours lag er goed bij, maar het pad in het bos was slecht.Toen ik de kop wilde overnemen, kwam hij terug. Het was een mooie strijd. Ik wist mijn tempo vast te houden, maar in de sprint kon ik niet doortrekken. Ik zag de klok wegtikken. Michael van der Kroon uit Pannerden, de winnaar van de eerste editie kon geen tegenstand bieden voorin en moest genoegen nemen met een derde tijd in 16.37minuten. Snelste veertigplusser werd uiteindelijk Rudi Spekschoor uit Marienvelde die de winst pakte in zijn categorie voor het eindklassement. Bij de veteranen II was het vijftiger Hans Metzemaekers uit 's-Heerenberg die het eindklassement op naam zette. De 76-jarige Guus Schmitz uit 's-Heerenberg verraste een ieder met een tweede plek in het eindklassement achter zestiger jan Wolbrink uit Kilder. Monique Elfrink uit Zevenaar ging hard van start, liep redelijk constant, won weliswaar het eindklassement bij de vrouwen op de vijf kilometer, maar moest dit keer in Jojanneke Berendsen haar meerdere erkennen. De 's-Heerenbergse, lid van Atletico'73 liep een zeer snelle, winnende tijd van 19.44 minuten. De Nederlands kampioene triatlon Elfrink zal binnenkort bij de zestien en zeventien jarigen haar titel proberen te verdedigen in Assen. Met een derde tijd werd Dortohe Vrieze uit Zelhem tweede in het eindklassement over vijf kilometer. Jeugdloper en veelzijdig talent, David Spiro uit Winterswijk, verraste een ieder met zijn zege in 10.15 minuten op de drieduizend meter. De deelnemers waren allen bijzonder tevreden over de organisatie van de Pac-tu-Wehl Stichting. Fons Nieuwenhuis, voorzitter van de Pac-tu-Wehl reikte na afloop de prijzen uit.

Download Eindklassement herfstlopen in Wehl

Geen opmerkingen: