zaterdag 25 augustus 2012

Verslag van de 1e Kadeloop in Tolkamer

Michel van der Kroon
Michael van der Kroon rapste Tolkamerkadeloper

Door Benno Stevering

TOLKAMER – Het werd de 21-jarige Michael van der Kroon uit Pannerden die zegevierde op de afstand over zes kilometer voor mannen tijdens de zaterdagavond georganiseerde, sfeervolle Tolkamerkadeloop. Hij realiseerde de snelste tijd van 18.49 minuten. Vanaf start koos de Liemers atleet voor de hegemonie in de eerste editie van de wedstrijd en duldde niemand in zijn nabijheid. ‘’Ik vond het parcours wel leuk! Mijn complimenten voor de organisatie. Het ging goed. Ik heb voluit gelopen. Ik ga meestal wel iets harder weg dan dat ik eindig. Direct in de eerste bocht al had ik een voorsprong van vijftig meter op mijn volgers die ik op achterstand wist te houden. Mijn kilometers liep ik rap en vrij constant van 3.08 tot 3.20 minuten. Dit seizoen heb ik een 800 meter onder de twee minuten gelopen, waarmee ik al erg content was. Daarna heb ik ook best veel getraind. Titus Fierkens, mijn trainer bij de Liemers houdt alles voor me bij. Mijn overbelasting is zo goed als over! Ik ben nu iedere dag bezig! Straks komt het winterseizoen er aan. Ik wil dan starten in de Kramprun en in Wehl. Deelname geschiedt altijd in overleg met onze trainer.‘’  De snelle veteraan Fred Keurntjes uit Zevenaar tobde enige tijd met een hamstring en achillesblessure en mistte de wedstrijdscherpte. Dit was zijn eerste wedstrijd weer sinds lange tijd.  In Tolkamer kreeg hij geen aansluiting met koploper Van der Kroon. Halverwege moest hij terrein prijsgeven en achterhaalde de 42-jarige Gaby Caulil uit Arnhem de atleet uit Zevenaar. Gaby, lid van Ciko’66 en uitkomend voor run2day, werd een uitstekende tweede in 19.38 minuten en gaf aan deze Tolkamerkadeloop  als training te beschouwen na een zes maanden durende blessure. Gaby, die al eens 15.22 minuten had neergezet op de vijf kilometer kon wel degelijk een bedreiging voor van der Kroon vormen mits in goede vorm. De laatste maanden is Caulil weer hard aan het trainen ondermeer voor de Bridge to Bridge. Argonaut Stefan Scanu uit Lichtenvoorde liep drie vlakke ronden in een lekker tempo en eindigde kort achter Fred Keurntjes. Scanu prees het herstelpunt en het dalen en het klimmen in Tolkamer.  

De oudste deelnemer aan het evenement werd de 78-jarige Guus Schmitz uit ’s-Heerenberg.  Van oorsprong komt hij uit Spijk en laat nog menig getrainde loper achter zich! Zijn dochter en tevens trainingsmaatje Ilona Hermsen uit Lengel  won de strijd bij de vrouwen met een nette tijd van 16 minuten en 50 seconden. Voor Pa Schmitz een reden en de drive om door te gaan met trainen. De Montferlandrun en de Beekse bosloopcompetitie mogen niet ontbreken in de hardloopagenda van Guus.  Dochter Ilona over haar zege bij de vrouwen:  ‘’Het ging lekker. Dit is een mooi parcours in een prachtig gebied! Ik heb constant de kop kunnen vasthouden en kon doortrekken tot de finish. Dankzij de snelheidstraining van Wilma Bod en Frans te Pas  boek ik weer progressie. Ook mijn pa volgt deze training nog op zijn leeftijd. Je merkt dat je er sterker van wordt. Af en toe pak ik een wedstrijd mee. Begin juli nog meegelopen in de Winterswijkse wensloop. Dit is mijn eerste ladiesrun! Ik ga me nu richten op de Kramprun in Varsseveld! ’’ Marit Verschoor werd de snelste vrouw uit Tolkamer, maar vormde geen bedreiging. Eline van Manen was de snelste van de organiserende vereniging. Organisator Henk Bruggeman van loopvereniging ‘De Looper’ was content met 55 deelnemers in totaal tijdens de try-out van de Tolkamerkadeloop. Voor zowel mannen als vrouwen was er een uniek parcours met een paar kleine heuveltjes op de kade langs de Rijn uitgezet. Bruggeman werd in de organisatie bijgestaan door onderandere de goedlachse Jolanda van der Meijden uit Lobith. Het ligt in de intentie dat deze loop een vervolg zal krijgen volgend jaar. De muzikale omlijsting in Tolkamer bij Kade 7 zorgde debet voor de goede sfeer. In de grote tent vond de prijsuitreiking plaats.
Ilona Hermsen

Geen opmerkingen: