donderdag 17 oktober 2019

Frank Futselaar wil zondag in Amsterdam grote stap zetten

Frank Futselaar: "Als de hazen na een kilometer of dertig uitstappen, begint voor mij de strijd pas echt." 
Zondag moet het gebeuren. In Amsterdam loopt Frank Futselaar zijn tweede marathon. Die moet sneller dan in april in Düsseldorf, toen hij de 42 kilometer en 195 meter aflegde in 2.16.58. De Westervoortse hardloper gaat weg op een schema van 2.14. Hij voelt zich goed. De laatste twee voorbereidingswedstrijden (Dam tot Damloop en de halve marathon van Breda) gingen goed en hij heeft de afgelopen weken lekker kunnen trainen. Frank Futselaar: "Ik heb drie weken gehad waarin ik 170 kilometer liep of meer. Daarna ben ik gaan afbouwen om energie te sparen voor de marathon van Amsterdam. Vorige week iets van 135 kilometer en deze week doe ik het met 120 kilometer met een vrij lage intensiteit relatief rustig aan. En dan zondag, ja." 

Twee 'hazen
De organisatie in Amsterdam heeft hem twee persoonlijke 'hazen' toegewezen: Arnhemmer en trainingsmaatje Joeri Wolf en Michel Butter. Samen met zijn trainer Titus Fierkens heeft Frank Futselaar bepaald dat hij vertrekt op een eindtijd van 2.14. Frank: "Dat houdt in kilometertijden van 3.10. Ik hoop dat Joeri en Michel het volhouden tot ongeveer 30 kilometer. Als zij uitstappen, begint voor mij de strijd pas echt. Ik hoop op een negatieve split, zoals dat in atletiektermen heet. Dat betekent dat je de tweede helft van de wedstrijd sneller loopt dan de eerste helft. Om dat te kunnen komt het aan op inhoud. Je moet door kunnen versnellen. 

De Keniaan Kipchoge die afgelopen weekend in Wenen de marathon als eerste mens onder de twee uur liep, liet zien hoe dat moet. Constante kilometertijden, van het begin tot het eind. Ik spiegel me niet aan zijn tijden, maar wel aan zijn regelmaat. We zullen zien hoever ik kom." Hij hoopt dat het weer meewerkt, maar zich er druk om maken doet hij niet. "Mijn vader appte me een week geleden al dat het weersvooruitzicht gunstig was. Daar kan ik niks mee. Ik maak me er echt nul druk om. Ik zie het zondagochtend wel als ik opsta. Invloed heb je er toch niet op. Feit is wel dat het weer van grote invloed kan zijn. Heb je op het lange stuk langs de Amstel de wind tegen, dan kost je dat gewoon tijd." 

Geen limietpoging 
Frank Futselaar benadrukt dat zondag in Amsterdam het lopen van de limiet voor de Olympische Spelen (2.11.30) níet zijn doel is. "Ik wil sneller lopen dan in Düsseldorf, that's it. Als het allemaal goed blijft gaan de komende tijd val ik de limiet aan tijdens de marathon van Rotterdam in april." De start zondag in Amsterdam is om 09.30 uur. (bron)

Geen opmerkingen: