dinsdag 15 november 2011

Het snorrenhoefpad in Achterveld

Achter in het weiland bij Gasterij De Klaveet kom ik nog verschillende klompen tegen
In de afgelopen jaren heb ik verschillende klompenpaden in de provincie Utrecht en op de grens met de provincie Gelderland gelopen onder andere het Daatselaarsepad in Renswoude, het Aderwinkelpad in Driebergen en het Beek- en Bultpad in Wekerom. Vandaag staat het Snorrenhoefpad op het programma, een tocht door het buitengebied van Achterveld en Leusden. De start is aan de Hessenweg, dat precies tussen Amersfoort en Barneveld in ligt. Het is een oude handelsroute en via deze weg kwamen vroeger veel handelaren vanuit Duitsland om hun handelswaren in Nederland te verkopen.

Op weg naar het plaatsje de Glind kom ik langs een aantal schitterende huizen, die ooit onderdeel waren van dit pittoreske dorpje. Het dorp zelf is uniek in Europa, de barmhartige dominee Rudolph stichtte het in 1911 vanuit de gedachte dat wie in de maatschappij buiten de boot valt behoefte heeft aan een plek in een gezonde sociale gemeenschap. Boeren konden goedkoop grond pachten in ruil voor het in huis nemen van kinderen uit sociaal zwakke milieus. Uit deze visie is het concept van gezinshuizen ontstaan waarin ouders naast hun eigen kinderen ook 3 of 4 pleegkinderen in huis hebben. Tegenwoordig is de Rudolphstichting eigenaar van de 25 huizen en vele gebouwen voor jeugdzorg. Verschillende zorginstellingen bieden hier hulp en zorg aan kinderen die het moeilijk hebben.

Lopend langs de akkers steek ik via een loopplank de Stichtingsbeek over en kom ik langs 'Het Schateiland'. Deze is in 1990 aangelegd door het televisie programma De Uitdaging. Door de boscomplexen van landgoed De Boom kom ik in de buurtschap Snorrenhoef, de naam verwijst vermoedelijk naar de snorders en bedelaars die vaak in dit gebied verbleven. Veel boerderijen in dit gebied eindigen op -laar maar het is onduidelijk of boerderij Scaffelaar is vernoemd naar Jan van Scaffelaar, de man die ooit van de toren in het naburige Barneveld sprong. Over een pad langs de Modderbeek loop ik terug naar het vertrekpunt in Achterveld, een mooie tocht van 9 kilometer door de weilanden en langs de boerenerven en beken in de Gelderse Vallei zit er op. Later in de week heb ik ook nog het Schutpad in Leusden gelopen.

fotoalbum

1 opmerking:

Geert zei

Het berichtje is in de ik-vorm geschreven maar als ik eerlijk ben dan moet ik toegeven dat ik hem met Ina heb gelopen en dan ook nog niet hard maar wandelend! Maar dat zal je op de foto's al wel hebbben gezien.