zaterdag 28 april 2012

Langs de Zoom in Bergen

De War Cemetery
Terwijl de meeste mensen nog slapen sta ik deze zaterdagmorgen net voor 7.00 uur op voor een rustige duurloop. Ruim een kwartier later vertrek ik van ons motel De Wouwse Tol in Bergen op Zoom en loop door het tunneltje onder de A58 door in de richting van de stad. Ik kom langs een oorlogsbegraafplaats waar we er verspreid in Nederland een aantal van hebben maar niet vaak echter liggen twee oorlogsbegraafplaatsen direct naast elkaar. Hier is dat echter het geval. Gescheiden door een smal bosperceel liggen hier de Canadian War Cemetery en de War Cemetery. De slachtoffers, bijna 2.500 militairen, zijn afkomstig uit verschillende landen. Ze zijn over het algemeen gesneuveld in de gevechten die in het najaar van 1944 in de omgeving woeden om de noordelijke oever van de Schelde te bevrijden. Bij de pogingen om deze zeetoegang naar Antwerpen te openen vielen veel doden.

Het geraas van de auto's over de autobaan is de eerste kilometers nog goed hoorbaar maar als ik na 4 kilometer weer aan de achterkant van mijn motel sta ga ik het groene gedeelte langs de Zoom in. Het is een in de 15e eeuw gegraven turfvaart die vanaf de Belgische grens richting Bergen op Zoom loopt en aldaar uitmondt in de Theodorushaven. Deze turfvaart heeft een lengte van ongeveer 13 kilometer en is gegraven voor de afvoer van turf afkomstig uit het gebied op het grensvlak met België. Later is de Zoom gaan dienen voor strategische wateraanvoer ten behoeve van de verdediging van Bergen op Zoom. Thans is de waterloop nog uitsluitend van belang voor de waterafvoer en heeft het een functie als ecologische verbindingszone. In 1986 zijn in de Zoom drie stuwen aangelegd teneinde reservoirs te verkrijgen, waarin 100.000 m3 water kan worden geborgen en waaruit in droge jaargetijden gelegenheid zal zijn water in Bergen op Zoom aan te voeren.

Ik loop een aantal kilometers langs de Zoom en het begint iets te regenen maar veel heeft dit niet te betekenen. Bij camping Zoomland ben ik op mijn verste punt en besluit om weer in de richting van mijn vertrekplaats te lopen, gelukkig wordt het een kilometer verder ook weer droog. Op de splitsing met de Stayokay sla ik rechtsaf in de richting van de autobaan en als ik deze weer in het zicht heb, ben ik niet ver meer verwijderd van mijn motel. Ik heb er een mooie route van ruim 13 kilometer ten oosten van Bergen op Zoom opzitten. Ik douche me en een heerlijk van der Valk ontbijt staat op me te wachten. De wijzers van de klok geven net 9.00 uur aan maar de dag is weer prachtig begonnen!
 Een karakteristieke woonhuis ten oosten van Bergen op Zoom

2 opmerkingen:

Marco zei

Ben je alweer op vakantie? de twee foto's en het verslag zijn mooi Geert. komt er ook een Album van deze trainings sessie. Kan haast niet wachten.

Geert zei

Ja we waren er even een paar daagjes tussenuit Marco. Meer foto's komen er niet, ik heb er niet zo heel veel gemaakt, veel langs de bosrand gelopen.