donderdag 18 juni 2015

Verslag van de 13e Intratuinloop in Bredevoort

Het podium van de 10 kilometer met van links naar rechts Ronnie Leusink, Lars Duistermaat en Klaus Schlüter
Dertiende Intratuinloop met parcoursrecord voor Lars Duistermaat

Door Benno Stevering

BREDEVOORT – De dertiende Intratuinloop leverde een fraaie zege op voor Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk op de tien kilometer. Hij maakte het tempo. Met een tijd van 33.39 minuten zorgde hij voor een nieuw parcoursrecord. Al eerder won hij in 2008, 2009 en vorig jaar de Intratuinloop. Lars zichtbaar terugblikkend na afloop: ‘’Dit is een goede eindtijd voor dit parcours en amper twintig seconden boven mijn pr. De eerste kilometer ging in 3.10 minuten.Onderweg kreeg ik een kick van de snelle tijd van Wouter Gijsberts die de vijf kilometer won in 16.18 minuten. Wel bleef ik ook op die afstand mijn parcoursrecord houden.  Na zes kilometer wist ik nog wat te temporiseren en lekker door te draaien. Met de schooljeugd verblijf ik in Braamt bij Markant voor een survivalweek.‘’ Binnenkort loopt Duistermaat nog een vijf km in Steenwijk en een tien kilometer op de baan. Ook de vijf kilometer track meetings in Wageningen staan hoog op zijn agenda. De tweede plek op de tien kilometer ging naar de Duitse triathleet Klaus Schluter uit Ellewick. Hij gaf aan zeer tevreden te zijn met deze klassering en bleef Ronnie Leusink van ASV Eibergen nog ruim dertig tellen voor. Het looponderdeel van Klaus is het best op de triathlon. Het zwemmen en fietsen wat minder. Toch is de graag geziene Duitse loper altijd goed voor een mooi resultaat. Dennis Woeltjes van AVA’70 bezette de vierde plek voor Bram Vrieze uit Lichtenvoorde. Thijs Navis was de rapste uit Bredevoort met een veertiende plek. Sandra Wassink van Archeus uit Meddo won bij de vrouwen in 42.13 minuten. ‘’In de tweede ronde had ik wat verval. Wel wist ik mijn persoonlijk record aan te scherpen. Met dit resultaat en een grote voorsprong op de rest ben ik zeker tevreden mee. In de komende wedstrijden wil ik mijn kilometers maken voor mijn aanloop naar de marathon van Amsterdam die in oktober de agenda prijkt. Dit is zeker een goede graadmeter.!’’.  Onlangs was zij al de snelste dame in de Eiberrun. Jeannet Schutte van AVA’70 werd tweede op ruime afstand en haar clubgenote Angelique Vrijdag derde in 52.51. 

Rapste op de vijf kilometer werd Wouter Gijsberts uit Gaanderen van het Craftrunning team in 16.18 minuten. Afgelopen zondag won hij de Keppelrun en toonde zich ook dit keer content met het resultaat: ‘’Ik wil mijn niveau nog wat omhoog halen met meer wedstrijden te lopen. Eenmaal uit het bos hoorde ik dat Bjorn Demkes dichterbij kwam en moest nog wat aanzetten. Komende zondag zal ik in Doetinchem op de tien kilometer starten. Dan zit er genoeg rust tussen beide wedstrijden. De baanloop in Utrecht laat ik dan schieten.’’ Bjorn Demkes uit Lievelde probeerde het gaatje op Gijsberts dicht te lopen en werd uiteindelijk  tweede in een nieuw persoonlijk record van 16.23 minuten voor Remi Rondeel van Argo die net als in Keppel ook nu de derde plek opeiste. Demkes genoot van zijn persoonlijke winst met een tweede plek op amper vier tellen van Gijsberts. ‘’Ik heb nog nooit zo snel gelopen. Dit is te danken aan het feit dat ik weer wat meer tempowerk ben gaan doen. Ik train nu vijf keer per week. Het gaatje op Wouter Gijsberts was moeilijk dicht te lopen, maar ik zat er dichtbij.’’ Rondeel gaf aan dat hij nog wat last had van het eten en na drie kilometer moest afhaken. Ook  Bjorn moest hij los laten vanwege kramp. Toch wist hij zijn derde plek vast te houden. Bij de vrouwen won Wendy Sasse uit Harreveld in 19.24 minuten. Judith Westervelt uit Aalten werd tweede in 20.05 minuten. De organisatie van AVA’70 sprak uit blij te zijn met de grote deelname en gaf aan dat volgend jaar de traditionele Grachtenloop in Bredevoort in plaats van deze Intratuinloop zal worden gehouden en dankte hierbij de sponsor van Intratuin  (Willy Heinen) voor de vele jaren van beschikbaarheid van het terrein van Intratuin en zijn betrokkenheid aan de loop. Speaker Henk Borgmeijer sprak het evenement in Bredevoort op voortreffelijke wijze aaneen.

Geen opmerkingen: