maandag 17 augustus 2015

Route 16: Borculo - Landgoed Beekvliet, de Slinge en de Lebbenbrugge

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 16e route uit deze serie: Deze tocht laat de Achterhoek op z’n mooist zien. Landgoed Beekvliet bestaat uit een combinatie van bos en boerenland. Het kampenlandschap met zijn verspreid liggende boerderijen is hier na 1850 nauwelijks veranderd. In het bos staan veel zomereiken, die rond 1840 zijn aangeplant. In boerderijmuseum De Lebbenbrugge valt veel te zien over de omgeving, maar het meest bijzonder is toch wel het bord dat buiten aan de muur hangt met de tarieven voor de tol die vroeger werd geheven bij de overgang van de Slinge. “Een passagier die den weg te voet gebruikt” hoefde “niets” te betalen. Namen als Galgenveld en Galgenkamp herinneren aan de tijd dat hier nog rechtgesproken werd door de heren van Borculo

Route 16: Een route ten westen van Borculo over Landgoed Beekvliet, de Slinge en de Lebbenbrugge
Afstand: 11,0 kilometer
Start:Parkeerplaats Galgenkamp, kruising Lebbenbruggedijk en Galgenveldsdijk - 7271 SB Borculo
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 4 december 2020
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats RA, brede zandweg
02.Op kruising met Oude Schooldijk RD, Galgenveldsdijk vervolgen, nu klinkerweg
03.Bij voorrangsweg oversteken en RD, nog steeds Galgenveldsdijk
04.Op driesprong met pad naar links RD en iets links aanhouden, smal voetpad langs bordje 'Opengesteld', het paadje loopt parallel aan de weg
05.Je komt uit op klinkerweg en direct daarna in de bocht van asfaltweg links tussen boerenschuren door (Heure)
06.Bij boerderijnummer 9 weer klinkerweg, meebuigen naar rechts, klinkerweg volgen tot houten hek
07.Bij het houten hek links aanhouden, smal paadje langs bordje 'Opengesteld'
08.Pad met bocht naar links volgen, bij Y-splitsing rechts aanhouden
09.Op driesprong voor water RA, even verder passeer je Huis Beekvliet
*Langs de laan naar huize Beekvliet staan enkele nog oudere zomereiken. Het huidige huis dateert van 1902 en is een opvolger van een huis uit 1840 waarvan het koetshuis nog bestaat. Het huis is als zomerhuis gebouwd bij de samenvloeiing van de Berkel en de Slinge.
10.Aan het eind LA brug over de Slinge over en RD, klinkerweg
11.Op driesprong waar klinkerweg naar links buigt ga je RA, breed onverhard pad
12.Ongeveer 100 meter voor boerderij Dijkhof LA, smal paadje, dit smalle paadje vervolgen over een sloot heen
13.Je komt uit op een breder karrenspoor en gaat LA
14.Kort daarna het eerste pad RA en direct daarna op Y-splitsing links aanhouden, smaller paadje in bosrand
15.Op veelsprong bij twee grote bomen en bankje ga je RA
16.Aan het eind op brede zandweg met fietspad RA
17.Waar de weg een bocht naar rechts maakt bij een bank ga je LA, smal paadje
18.Fietspad en weg oversteken en RD langs bordje van Natuurmonumenten, smal paadje langs bosrand
19.Dit paadje komt uit op brede zandweg, hier RA, zijwegen negeren
20.Op kruising met andere zandweg RD, nu Muldersweg
21.Zandweg gaat bij boerderij Boskamp over in halfverharde weg
22.Aan het eind LA asfaltweg (Bosheurneweg), volgen langs boerderijen
23.Na nummer 6 aan je rechterhand op driesprong links, zandweg
24.Aan het eind op brede zandweg even links en direct daarna RA, onverhard pad langs bordje 'Beekvliet' van Staatsbosbeheer
25.Dit paadje slingert over een heideveld. Het pad met een bocht naar rechts om de heide volgen
26.Over een planken bruggetje en nu steeds dit pad blijven volgen
27.Ook op driesprong met houten bruggetje aan je linkerhand RD langs de bosrand
28.Aan het eind op brede zandweg LA
29.Op splitsing waar de brede zandweg naar rechts draait, ga je LA langs een bordje 'Beekvliet' en direct daarna RA, smal voetpaadje
30.Dit paadje steeds met bochten blijven volgen. Aan het eind daalt het af en kom je uit op een breder pad, hier ga je RA
31.Aan het eind bij hooikappen en schaapskooi Beekvliet op klinkerweggetje RA, klinkers gaan over in betonplaten
*Bij het zien van de twee oude hooibergen en de oude schaapskooi is het alsof de tijd stil is blijven staan. Schaapskooi Beekvliet is in het begin van de 19e eeuw gebouwd. Toen de heidevelden verdwenen en daarmee ook de schapen begon de kooi in verval te raken. De sterk verwaarloosde kooi is in 1983 in opdracht van het Staatsbosbeheer gerestaureerd. Het open vlechtwerk werd bij schaapskooien niet met leem dicht gesmeerd. Dit was van belang voor de ventilatie in de kooi. Wel werd nog gras of stro tussen de twijgen gestoken.
32.Op kruising naar Palsenborgweg 1 RD betonplaten vervolgen
33.Op driesprong bij P-23063/001 LA (Lebbenbruggedijk) brede zandweg met fietspad
34.Op splitsing bij P-21240/001 links aanhouden
35.Palsenborgweg naar links negeren en RD brug over de Slinge over, je passeert museum De Lebbenbrugge
*Galgenhumor - De brug over de Lebbinkbeek vormde ooit de scheiding tussen de heerlijkheid Borculo en het scholtambt van Lochem. Wie vanuit het westen de heerlijkheid betrad werd vrijwel direct met de galg geconfronteerd: een gewaarschuwd mens telt voor twee! De naam van het zwembad en het heideveldje even verderop ‘Galgenveld’ houden de herinnering aan deze vroegere rechtspraak levend. De heren van Borculo hadden tot het eind van de 18e eeuw het ‘hoge recht’ om de doodstraf uit te spreken.
*Het hoofdgebouw van Tol-Boerderijmuseum de Lebbenbrugge is een lös hoes of hallenhuis. Het zwarte stenen voorhuis, de herberg, is er als dwarshuis voorgebouwd. Hier werd vanaf 1679 tol geheven bij de overgang van de Slinge. Het tarievenbord hangt er nog. De Lebbenbrugge is in 1939 gerestaureerd en ingericht als een boerderij van honderd jaar geleden. Eenmaal binnen in deze typische streekboerderij kun je een idee krijgen van het boerenleven rond het jaar 1875.
36.Op driesprong bij P-21238/001 RD, Lebbenbruggedijk vervolgen
37.Je passeert 't Galgenveld en daarna neem je de eerste weg LA, Galgenveldsdijk, je bent weer terug bij de parkeerplaats
*Het Galgenveld, heeft zijn naam gekregen omdat de beul er vroeger zijn lugubere beroep uitoefende. Hier hielp men ter dood veroordeelde misdadigers naar de andere wereld.

Geert zei

De route gisteren met Theo hardgelopen en iets aangepast, is weer helemaal actueel