zondag 2 augustus 2015

Winterswijk 13e Berg Run - 7,6 km - 33,42 min - 27e plaats

De laatste beklimming zit er op
De Berg Run in Winterswijk, ik heb er haast een haat-liefde verhouding mee. Het zijn bijna altijd tropische temperaturen waaronder we lopen en het is ieder jaar de eerste wedstrijd na mijn vakantie. Als ik de berg weer oploop dan denk ik al, wat doe ik hier eigenlijk en ieder jaar sta ik weer aan de start. Bovenop de berg twijfel ik nog even of ik me voor de korte afstand zal inschrijven maar zo gauw ik de pen in de hand heb, zet ik maar snel een cirkeltje om de 7,6 kilometer zodat ik niet meer terug kan. 

Direct na het inschrijven beginnen we met zijn allen nog even allerlei smoesjes te bedenken waarom het vandaag niet helemaal zal gaan zoals het eigenlijk behoort te moeten gaan. Het is vakantie, ik heb te weinig getraind, ben niet in vorm, heb een kleine blessure, ben laat naar bed gegaan, maak er een rustige training van of ik doe er ruim 35 minuten over. Als je dan later in de uitslagen kijkt zijn ze net boven het halve uur geëindigd. En ik doe er net zo aan mee.

Waarom vraag je je later dan af, waarom moeten er allerlei redenen bedacht worden waarom het niet zal gaan?  Het startschot klinkt en iedereen gaat er op zijn eigen niveau als een haas vandoor. Weg zijn alle bedenkingen en we tellen alleen nog maar af hoe vaak we de berg op moeten. De vele toeschouwers beuren je op en proberen je moed in te praten. Ik kan de ronden mooi tussen de 6.30 en 7.00 minuten houden en dat is voor mijn doen gewoon goed. 

Onderaan de weg naar de bult heb ik een mooi aanzicht op de overige lopers die als een lint al aan de beklimming van de berg zijn begonnen. Ik wordt zelfs door de eerste twee atleten een ronde ingehaald maar ik kan aardig in mijn ritme blijven lopen. En als ik dan over de finish kom heb ik, sinds de start bovenop de berg is, nog nooit zo snel gelopen. Het geeft een heerlijk voldaan gevoel en dat geeft het eigenlijk nog steeds. Volgend jaar sta ik weer aan de start van deze prachtige wedstrijd en voor de atleten die twijfelen: trek ook de hardloopschoenen eens aan en probeer het ook eens, je zult er geen spijt van krijgen.

2 opmerkingen: