donderdag 20 oktober 2016

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 150

Op zondag 24 september 2017 loopt Erwin zijn eerste marathon in Berlijn
It giet oan!

Zin en Onzin nummertje 150! Een ijkpunt in de literaire geschiedenis. Het moge duidelijk zijn dat ik in iedere column mijn ziel en zaligheid leg maar ik kan er toch niet omheen, dit is een mijlpijl in mijn nog prille carrière. In drie jaar tijd heb ik velen van jullie aan het denken gezet en heb ik menig lezer een stukje vooruit geholpen op het hobbelige pad des levens. Hier ben ik mij terdege van bewust. Om deze jubileumeditie toch een bepaalde lading te geven, doe ik een onthulling die mijn sportieve loopbaan drastisch zal doen veranderen.

Op zondag 24 september 2017 loop ik mijn eerste marathon. Poeh, het hoge woord is eruit. Ik maak mijn debuut op ’s werelds snelste parcours, in Berlijn, dus geheel zonder druk en verwachtingen zal ik niet aan de start verschijnen. Onbevangen lopen vind ik overigens ook niks aan, het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven.

Mijns inziens is de marathon het summum. Het is een regelrechte klassieker. Ruim 42 kilometer, eigenlijk te krankzinnig voor woorden maar toch heeft het een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Tot voorkort had ik geen last van marathondrang, pas tijdens de Rotterdam Marathon, waar ik als supporter met een toeter en een vlag langs de kant stond, begon het te jeuken. Bij de ‘Rotterdam-Afterparty’ in Schiller opporde ik uit balorigheid een massale deelname aan de Berlijn Marathon van 2017. Mijn idee kon op weinig steun rekenen, sterker nog, er werd direct een lobby gestart voor deelname aan de marathon van Amsterdam. Ik hield echter voet bij stuk en nu is er geen weg meer terug.

Dit avontuur ga ik niet alleen aan. Ik heb mijn broer, Gerben, ook een startbewijs in de maag gesplitst. Met een tijd van 19 minuten op de 5 kilometer en een lage veertiger op de 10, is broederlief zeker geen prutser. Gerben, nog gefeliciteerd trouwens met je pasgeboren tweeling, dit even terzijde. Daarnaast heb ik twee echte marathoncracks aan mijn zijde. Niemand minder dan Björn en Katja, achternaam is overbodig, gaan in Berlijn op jacht naar hun zoveelste sportieve succes. Uiteraard voel ik mij bijzonder vereerd om mijn marathon-ontgroening te doen in hun bijzijn. 

De grote dag is nog ver weg, 339 nachtjes slapen om precies te zijn en er gaan nog heel veel lange, saaie en zware trainingen aan vooraf, toch weet ik voor de volle honderd procent zeker dat dit een sportief hoogtepunt gaat worden. Heb ik stiekem al een streeftijd in gedachten? Jazeker maar die houd ik lekker voor me, lekker puh.  Road to Berlin 2017, it giet oan! 

Aanvulling van Katja Demkes: Voor diegenen die ook zin en de kriebels krijgen om de marathon van Berlijn te willen gaan lopen, geef je dan nu op via www.gtbmarathon.nl Startbewijzen zijn dan gegarandeerd en je hebt een fantastisch weekend met Erwin, Gerben, Katja en Björn.

Geen opmerkingen: