zondag 31 maart 2019

Pittige Venloop heeft ook positieve punten

Gert-Jan Wassink - Top 10 in Venlo
Als laatste wedstrijd ter voorbereiding op de Marathon Düsseldorf liep ik zondag de Venloop. Daar stond zoals altijd een internationaal deelnemersveld aan de start, maar het was ook het NK halve marathon. Het werd voor mij een moeizame wedstrijd, waarin ik de eerste helft bijzonder gemakkelijk liep, maar het na dertien kilometer anders werd. Ik finishte in 1.06:54 uur als negende Nederlander. Met het oog op Düsseldorf was het een hartstikke prima wedstrijd, maar een negende plek op het NK dat heb ik normaal liever niet. De afgelopen jaren liep ik meestal toch wel top vijf.

Het eerste deel ging het dus goed. Na vijf kilometer kwamen we door in 15.19 minuten en op tien kilometer in 30.40 minuten. Een hartstikke fijn ritme en een heel mooie tijd om onder de 65 minuten te gaan lopen zelfs. Daarmee zat ik richting mijn persoonlijk record. Na ruim dertien kilometer kwam er echter een klein klimmetje, waar het echt maar een paar meter omhoog ging. We draaiden een fietspad op, gingen dan rechts een viaduct over en daar stond ik helemaal geparkeerd. Ik stond echt stil. Dat kwam omdat mijn benen helemaal volliepen, terwijl ik daarvoor heel lekker had gelopen. Dat voelde natuurlijk heel vervelend.

Ik zat eerst nog in een heel mooie groep, waar we met een man of acht liepen. Daarbij wilde overigens niet iedereen kopwerk doen en dat was wel weer jammer. Er zaten veel buitenlandse jongens in de groep. Een Engelsman en een paar Zweedse jongens, die niet zoveel werk op wilden knappen. Samen met Ronald Shröer en een Franse jongen waren we eigenlijk hard aan het werk om het tempo hoog te houden. We wilden natuurlijk een goede tijd lopen en we liepen ook in op de groep voor ons, met andere Nederlanders. Dat was een super lekker gevoel.

Maar toen stond ik dus plots helemaal geparkeerd en moest ik op het moeilijkste stuk lossen uit de groep. De laatste acht kilometers waren heel zwaar, omdat er heel veel wind stond en ik in mijn eentje tegen de wind in moest beuken. Daarbij heb ik heel veel verval gehad. Ik had er echt kilometers van 17 kilometer per uur er tussen zitten, terwijl ik van bijna 20 kilometer per uur kwam. Uiteindelijk had ik nog een gemiddelde van 19 kilometer per uur over de hele wedstrijd, precies 3.10 per kilometer, maar daar was ik uiteraard niet tevreden over.

Ik had heel vermoeide benen en dat valt ook wel weer te verklaren uit de week ervoor. Ik heb namelijk heel hard getraind in de week voor de Venloop. Lange marathonblokken waar ik denk ik niet optimaal van hersteld ben en daarnaast had ik ook een vrij drukke week met werk. Iets dat ik ook moet doen, omdat mijn sponsoring niet honderd procent op orde is. Ik kan niet fulltime meer trainen zoals eerder. Ik moet ernaast dus gewoon clinics geven en dat soort dingen. De dag ervoor merkte ik dat ik heel moe was. De eerste dertien kilometers gingen dus nog goed, maar hoe langer de wedstrijd dan duurt, hoe meer vermoeidheid erin komt.

Toch is het ook een bewuste keus geweest om geen gas terug te nemen voor de Venloop. Ik zit nog vol in mijn voorbereiding op de marathon en dat is het belangrijkste dit voorjaar. Dat is het doel. Dan heeft het weinig effect met het oog op Düsseldorf om voor zo’n wedstrijd gas terug te nemen. Dan creëer je minder effect. Al met al kan het dus allemaal beter, maar zit ik wel middenin mijn trainingscyclus. Dinsdag vertrek ik nog voor twee weken naar Duitsland. Daar ga ik even goed uitrusten daar. Dat is eerst belangrijk en in de tweede week kan ik daar nog mooi wat kilometers maken. Dan gaan we kijken hoever ik kan komen in de Düsseldorf Marathon.

Gert-Jan Wassink

Geen opmerkingen: