zondag 19 december 2010

Verslag van de 1e Dijkencross in Pannerden - 5 kilometer

Voor de start van de 5 kilometer in Pannerden
Arnhemmer Floris Wardenaar pakt winst op vijf kilometer Dijkencross Pannerden

Door Benno Stevering

De 30-jarige winnaar op de vijf kilometer, Floris Wardenaar uit Arhem, sinds kort lid van Ciko'66 is jarenlang wielrenner geweest. Voordat hij een half  jaar geleden de overstap maakte naar de atletiek, was hij middenvelder bij voetbalvereniging DVV. Blessures noopten hem te stoppen met voetbal. Wardenaar won in 20.03 minuten. Geen aansprekende, maar toch een goede tijd gezien de omstandigheden. Mijn einddoel is om volgend jaar of in 2012 onder de 16.30 minuten te kunnen lopen. Ik geniet van hardlopen.  Ik train onder de hoede van Paul van Rooyen en Dick Leseman. In de afgelopen maanden verbeterde ik vijf tot zes keer mijn pr. Terwijl ik normaal zo in de 18 minuten loop, finishte ik nu in 20.03 minuten. Toch wilde ik hier graag lopen, veel over gehoord. Die heroïsche strijd die heb ik nu ook zo ervaren. Na de Posbankloop heb ik een tijdje een hamstringblessure gehad. Ik heb verder tactisch gelopen en ben niet ingezakt. Anderhalve kilometer voor de finish heb ik een versnelling geplaatst. De achtervolging kwam niet meer terug. Na de wintercyclus wil ik verder rustig aan mijn opbouw werken en me verder richten op de vijf kilometer verharde weg. In zijn kielzog finishten Raymond van Hal uit Doesburg en Timo den Houting uit Keijenborg. Raymond van Hal, heftruckchauffeur bij DHL in Zevenaar, die tweede werd in Pannerden zal drie maal meedoen in de competitie. Hij liep constant gedurende de wedstrijd. Onlangs werd ik eerste tijdens de Papendalrun over vijf kilometer. Ik heb hier in Pannerden continue de koppositie gekozen. Uiteindelijk was het Floris Wardenaar uit Arnhem die me voorbij wist te lopen na 2,5 kilometer en nog eens versnelde in de slotfase. Afgelopen zomer heb ik veel gefietst. Ik heb last gehad van mijn rug en daarom ook geen wedstrijden gelopen. Cesaertherapie helpt mij hiervoor. Gelukkig heb ik niet veel wedstrijden nodig om weer op niveau te komen. We kijken uit naar de komende zondagen in Pannerden. 

Timo den Houting uit Keijenborg lid van Argo won een dag ervoor nog de Gerard Scheperscross in Doetinchem. In Pannerden vond ik het lastig lopen en zwaar. Onze kopgroep bleef bijeen tot 2,5 kilometer waarbij Raymond het meeste kopwerk verrichtte. Tot de laatste kilometer wist ik bij Raymond te blijven, maar moest prijsgeven in de laatste honderd meter. Op acht januari wacht mij de Oost Gelderse Crosskampioenschappen in Aalten. Onder trainer Stefan Scanu uit Lichtenvoorde weten we steeds meer ervaring en progressie te boeken bij wedstrijden. Daarom spreekt mij deze sport steeds meer aan. De vijftienjarige Iris Dijkstra uit Duiven, studerende in havo vier won de vijf kilometer in Pannerden bij de vrouwen met 26.25 minuten. Gezien haar leeftijd werd ze vierde in het jeugdklassement. Het was goed uitkijken waar je liep. De schittering van de sneeuw reflecteerde en hinderde me enigszins. Ik hoefde geen echte strijd te leveren. Later bleek dat Maaike den Houting uit Keijenborg dertien tellen achter mij finishte. Ik ben van plan de gehele competitie mee te doen. Wellicht pak ik de laatste editie de tien kilometer, waarvoor ik mijn energie beter op kan verdelen. Dijkstra was voordat ze stopte met voetbal bij DVV lid van de Liemers waar ze actief atletiek beoefende. Wellicht dat ze nu weer aansluiting gaat zoeken bij de Liemers of Triatliem. Voor Maaike den Houting was het haar eerste loop in Pannerden. Zij had niet verwacht zo sterk gelopen te hebben met een tijd van 26.37 minuten. In ieder geval wist ze Peggy Engelen-Aartsen uit Zevenaar en Carlie Bolder uit Didam achter zich. Hardlopen in Pannerden, weer een ervaring rijker.   

Geen opmerkingen: