dinsdag 4 september 2012

Doetinchem-IJzevoorde

Het is prachtig wonen buitenaf, op een plek tussen Doetinchem en IJzevoorde
Als je het vooruitzicht hebt dat je bijna twee uur op iemand moet wachten in Doetinchem, is het een kleinigheid om even je spullen in de auto te leggen en ruim een uur lekker te gaan lopen in de omgeving van bovengenoemde stad. De weersomstandigheden zijn prima en met een graad of 22 is het een heerlijke na-zomerse dag.

Ik start mijn duurloop bij de atletiekbaan van Atletiekvereniging ARGO op sportpark De Bezelhorst. Het is één van de buurten in de wijk Doetinchem-Noord en bevat een groot aantal faciliteiten als een ziekenhuis, sportcentrum met zwembad en een regionaal verpleeghuis. Ik loop in de richting van de stad en na een paar honderd meter sta ik even stil bij een fietsknooppunten routebord om te kijken waar ik eens heen zal gaan, want echt voorbereidt heb ik me niet. Ik sla hier linksaf en een gedeelte van de route komt me bekent voor van de 5x5 Estafette en het tunneltje van de Halve Marathon.

Een paar kilometer verder kom ik in IJzevoorde, een gehucht dat in het oosten van de gemeente Doetinchem ligt aan het begin van het bos de Slangenburg. Er wonen ongeveer 50 mensen en het gehucht is, omdat er weinig openbare voorzieningen zijn, helemaal op de stad Doetinchem aangewezen. Ik laat de bossen rechts van me liggen en voordat ik er erg in heb, ben ik het gehucht ook al weer uit. 

Enkele kilometers verder kom ik uit op de Zelhemseweg en komt me de omgeving ook weer bekent voor. Over het fietspad ga ik in de richting van de stad en bij de bekende flats steek ik de drukke weg over. Bijna 12 kilometer verder ben ik weer terug op het sportpark, fris me wat op en ben precies op tijd om iemand weer op te pikken. Echt een middag waar ik het nuttige met het aangename heb verenigd.  

Klik op de link voor enkele foto's

fotoalbum


De route die ik gelopen heb

3 opmerkingen:

Marco zei

Mooie middag heb je er van gemaakt. De boorderij is toch niet van poppink Woolschot... en dat tunneltje heb ik ook niet al te beste ervaring, daar heb ik wel 3 min verloren opde 1/2 Marathon.. Pff wat kreeg ik daar een Bam met de Hamer..:)

TRob zei

Dan ben je niet de enige Marco ik kreeg daar in 2010 op de halve marathon een flinke tik op mijn hoofd ik heb de laatste 3km ook echt moeten afzien. Geert wat een prachtige omgeving en een mooi verhaal hoeveel tochtjes heb je inmiddels wel niet gemaakt de afgelopen jaren met de daar bij behorende teksten.

Geert zei

Hoi Rob, ik heb ondertussen al wel een stuk of 50 van die tochtjes gemaakt. Ik mag het altijd graag doen in een andere omgeving lopen en niet precies weten wat er na iedere bocht komt.