woensdag 5 september 2012

Verslag van de 4e Kooweide Run in Neede

Vierde Needse Kooweiderun prooi voor Gerton Prinsen

Door Benno Stevering

NEEDE – De vierde editie van de Needse Kooweiderun leverde woensdagavond een fraaie zege op voor Gerton Prinsen van ASV uit Eibergen. Prinsen legde de 6,2 kilometer af in een tijd van 22.27 minuten. Hiermee was hij sneller dan tijdens zijn zege van vorig jaar toen hij 23.05 minuten realiseerde. Het parcours was ongewijzigd. Prinsen: ’’Ruim twee kilometer liepen we samen op met zijn drieën. Ik heb vervolgens iets versneld en kon mijn tempo goed voortzetten waarna de achtervolging terrein moest prijsgeven. Ik stevende alleen verder af richting finish. Na mijn vakantie heb ik in Borken een stratenloop meegedaan en een mooie tijd van 37.45 minuten op de klokken gebracht. Maar voor mijn tempogevoel heb ik wel te weinig kort werk gedaan. Mijn vizier heb ik nu gericht op de marathon van Brussel waar ik een tijd van rond de drie uur hoop te lopen. Mijn snelste tijd staat op 3.18 uur, dus daar kan best nog wat van af! Voor het zover is zal ik me nog testen op de Singelloop in Enschede en in de Oldenkotteloop.’’ Bert ten Tije uit Oldenzaal liep een tijd van 23.13 minuten en werd tweede op gepaste afstand van Prinsen. Frank Roos van AVA’70 uit Aalten wist met 23.33 minuten de derde plek op te eisen en finishte voor scheidsrechter Jeroen Abbink uit Neede die met 23.50 minuten een thuiswedstrijd liep net als de winnares bij de vrouwen, Diana Luyrink uit Neede. ’’Niemand van de deelnemende vrouwen volgde me op weg naar de finish. Het terrein is hier erg mooi en voor mij bekend. Ik woon hier immers een kilometer vandaan.’’ Nienke Reurink uit Noordijk werd tweede op enige afstand van Luyrink in 29.01 minuten. Wilma Emsbroek legde beslag op de derde stek. 

Het overwegende vlakke parcours ging achter het oude zwembad ‘de Vleer’ langs over mooie zandpaadjes en grassige wegen. Het Needse achterveld is een prachtig, vochtig natuurgebied met heide en stukken veen. In de winter staan grote stukken van dit gebied onder water. Er lopen koeien en paarden in dit gebied. Deze staan ’s-winters op stal. De lopers werden langs nieuwe natuur in de nabijheid van de Schipbeek geleidt. In het bekende Gedenkbos waar met regelmaat bomen gepland worden ter nagedachtenis van mens of dier was vrij heuvelachtig. De speaker praatte het evenement in Neede aaneen. Ruim tachtig deelnemers waren actief in de vierde Needse Kooweiderun, dat betekende voor de organiserende Needse ijsclub een teken om door te gaan volgend jaar. Een van de woordvoerders van de ijsvereniging, ex-bestuurslid en verwoed schaatser, de heer Oltvoort was content met het wedstrijdverloop:  ’’Met tachtig deelnemers mogen wij zeker tevreden zijn. Een stijging ten opzichte van vorig jaar hebben wij ons ten doel gesteld en dat is gelukt. De Kooweiderun kan weer een vervolg hebben volgend jaar. Onze ijsbaan Kooweide wordt ieder jaar druk bezocht. Met meer dan duizend leden is de ijsbaan ieder jaar met voldoende vorst volledig bezet. Vermeldenswaardig is dat Jan Maarten Heijdeman, destijds woonachtig in Gelselaar en nu in Oldebroek hier begonnen is met schaatsen bij een trainingsgroep onder leiding van Benny Hogemans! Hij is van de langebaan overgestapt naar het marathonschaatsen.‘’ De secretaris van de Needse ijsclub vult Oltvoort aan: ‘’Dit jaar wordt er gestart met een nieuw systeem met familiekaarten waardoor we nog meer schaatsers verwachten kunnen in de winter. Wij hebben een officiële vierhonderd meterbaan wat inhoudt dat we ook Needse kampioenschappen kunnen organiseren. De faciliteiten rondom de baan zijn goed. Alles doen we zelf. De klussenploeg is maandelijks flink actief. Onze 46-jaar oude veegmachine zorgt voor het dweilen van de ijsbaan. Een nieuwe veegmachine staat nog op ons wensenlijstje. Belangrijk is in ieder geval straks in de winter hopen dat er ook ijsvorming komt.’’

1 opmerking:

Marco zei

Gefeliciteerd Gerton! klasse gedaan weer.