vrijdag 3 januari 2014

Rozendaal Nationaal Park Veluwezoom

Schotse hooglanders in de buurt van de Elsberg
Ina en Merle gaan een dagje winkelen in Arnhem en ik besluit om mee te gaan. Niet de hele dag want daar hebben ze toch niets aan maar ik ga het winkelen combineren met twee uurtjes hardlopen. Ik heb thuis drie routes uitgezet en bekijk op het moment van vertrek wel welke route ik neem. De weersvooruitzichten zijn niet zo erg goed maar als ik op het laatste moment nog even de buienradar bekijk, blijft het de komende uren vrijwel droog. Ik besluit dan ook om de langste route van 17 kilometer te lopen (knooppunten 67-68-96-95-73-65-66).

Als ik vertrek op het dagrecreatieterrein aan de Kluizenaarsweg in Rozendaal loop ik direct een prachtig fietspad op, dat dwars door het Nationaal Park Veluwezoom gaat. Het is één van de grootste en mooiste natuurgebieden van Nederland en de hoge ligging en de grootte van het park leveren een gevarieerd natuurgebied op. Ik loop door uitgestrekte bossen, onafzienbare heidevelden, resten stuifzand en statige landschapsparken. Af en toe kom ik een fietser of enkele wandelaars tegen en op de gehele route heb ik maar één rijdende auto gezien.


Op het Rozendaalse Veld staat sinds 1949, als markant punt, een brandtoren die door de brandweer tot omstreeks 1978 werd gebruikt voor het ontdekken van bos- en heidebranden, in 1989 is deze gerestaureerd. Door de buurtschap Imbosch loop ik in de richting van Eerbeek. De lucht wordt wat donkerder en het begint wat harder te waaien maar nog nooit was het op 3 januari zo warm. De handschoenen en muts heb ik vandaag dan ook niet nodig. In de buurt van de Elsberg op de Rheder heide kom ik enkele grazende Schotse hooglanders tegen, die de natuurlijke bosvorming enigszins tegengaan zodat de heideplanten zich kunnen blijven verjongen.


Aan het eind van de route beklim ik op de Kluizenaarsberg nog de Emmapiramide, genoemd naar de toen regerende koningin Emma. Doordat deze streek aan het eind van de 19e eeuw kampte met een hoge werkloosheid, startten toen op diverse plaatsen werkverschaffingsprojecten. In 1891 werd zo de Emmapiramide opgeworpen door werklozen, je zou er nu eens mee moeten komen! Doordat de bossen in de omgeving steeds hoger werden, is de piramide verschillende keren opgehoogd. 


Boven op de toren bevind ik me op een hoogte van 110 meter boven NAP en heb ik een prachtig uitzicht naar de plaatsen en torens die in de omgeving liggen. De afvalverbrander in Duiven op ruim 5 kilometer en de Tennet toren in Arnhem op ruim 8 kilometer zijn goed te zien, bij mooi weer kan zelfs tot in Duitsland worden gekeken. Na het trainingsloopje rijd ik over de Posbank terug naar Arnhem waar de dames inmiddels hun tassen met voornamelijk kleding hebben gevuld. We hebben alle drie weer van een prachtige dag genoten!

Klik op de link voor de foto's

fotoalbum
De brandtoren op het Rozendaalse Veld
Nationaal Park Veluwezoom
De Emmapiramide op de Kluizenaarsberg

7 opmerkingen:

Anita R zei

Mooie foto's geert van een schitterende omgeving! Vooral met die schotse hooglander...wie kijkt wie nu dom aan....prachtig!

peter zei

MOOIE FOTO,S..
WELKE CAMERA HEB JE TIJDENS HET HARDLOPEN MEE? OF GEBRUIK JE SMARTPHONE..?

harro zei

Mooi hoor! "waar haalt hij de tijd vandaan?" hoorde ik hier net achter mij iemand zeggen.

Zo'n toren intrigeert wel; ik zet 'm op mijn lijstje!

Geert zei

Het is een eenvoudige Sony Cybershot DSC W730 camera. Ik ben er erg tevreden over en de camera is erg gemakkelijk mee te nemen, al vallen de bewegende opname's soms wat tegen. Kan ook met instellingen te maken hebben.

Geert zei

Iets wat je mooi vindt kan je altijd wel tijd voor vrij maken Harro, zeker als de kinderen wat groter zijn. Je krijgt ondertussen al een mooi uitgebreid lijstje. Ik vond deze route nu al mooi om te lopen maar ik denk dat als de heide in bloei staat het nog veel mooier is.

theo stronks zei

Prachtige foto,s Geert,al een idee wanneer de heide gaat bloeien.

Marco zei

Ik heb de foto's 1 voor 1 bekeken geert, Rien Poortvliet zou er trots al zijn. Erg Mooi. Als de heide is bloei staat moeten we hier toch eens lopen. Misschien gaat onze hardloop held Theo ook wel mee.