woensdag 30 juli 2014

Ter Heijde

Over het strand terug
Ter Heijde, een dorpje in de gemeente Westland van ruim 600 inwoners. Het is bekend door de voor de kust gevoerde zeeslag tussen de Nederlandse en Engelse vloot, waarbij Maarten Tromp op 10 augustus 1653 sneuvelde. Ter nagedachtenis staat er in het plaatsje een monument, bestaande uit twee kanonnen. Deze gemeente ligt ongeveer 5 kilometer van ons vakantiepark af en is een mooi doel voor een training. De klok staat net op 7.15 uur als ik vertrek en het Duynparc de Heeren van 's-Gravenzande is nog in een diepe rust. De zon staat al hoog aan de hemel en het beloofd weer een prachtige dag te worden. 

Over de dijk en door de duinen loop ik langs de honderden meters aan kassen die hier staan. Hier zijn de winters minder koud, de zomers minder heet, zijn er meer zonne-uren en is de kans op nachtvorst kleiner. Dankzij deze klimatologische voordelen kunnen tuinders in het Westland vroeger in het jaar met producten op de markt komen dan collega's elders in Nederland. Van de 12.000 hectare kassen in Nederland staat dan ook zo'n 4.000 hectare in het Westland en groeide het na de Tweede Wereldoorlog uit tot het grootste glastuinbouwcentrum ter wereld.


Door het natuurgebied De Banken loop ik verder in noordelijke richting. Tientallen konijnen schrikken als ik langs kom en zoeken net als veel vogels hun eigen weg. Aangekomen in Ter Heijde ga ik bij het Fletcher hotel Elzenduin naar het strand toe. Tot voor kort was hier de kustverdediging van Nederland het zwakst. Op sommige plaatsen bestond de gehele verdediging uit slechts één duinerij. In 2010 is een zanddijk aangebracht tegen het bestaande duin aan de zeezijde, en is het strand verbreed. De voorheen zo karakteristiek Delflandse hoofden zijn onder het zand verdwenen. 


De kilometers over het strand lopen wat moeilijker en de vloed begint zich net wat terug te trekken zodat er voor mij een mooi looppad ontstaat. Een enkele wandelaar kom ik tegen en de meeuwen vliegen me soms om de oren. In de verte zie ik de Stena Line uit Engeland al weer in Hoek van Holland aankomen en langzamerhand neemt de zon achter de wolken plaats. Bij het strand van Slag Vlugtenburg, waar we deze vakantie veel hebben gelegen, loop ik weer naar boven. De morgen ben ik heerlijk begonnen, de Achterhoek is mooi maar dit heeft toch ook wel wat!


Klik op de link voor enkele foto's

fotoalbum
Honderden meters aan plantenkassen in het Westland
Het monument in ter Heijde, ter nagedachtenis aan de gevoerde veldslag tussen de Nederlandse- en Engelse vloot

Geen opmerkingen: