zondag 21 december 2014

Verslag van de 1e Dijkencross in Pannerden

Edwin Wissema
Edwin Wissema, wint eerste editie na eenzame strijd tegen elementen in Pannerden

Door Benno Stevering

PANNERDEN – De 36-jarige Edwin Wissema van het Craft runningteam uit Didam won zondagochtend overtuigend de tien kilometer in Pannerden. Eenzaam en alleen, krachtig tegen de wind in beulend, controleerde hij rustig zonder enige bedreiging de wedstrijd en realiseerde een winnende tijd van 33.16 minuten. Bij de vrouwen was het de talentvolle Eline de Jong uit Didam die in 39.04 minuten de race winnend afsloot. Grada Boschker uit Zelhem werd tweede in 41.23 minuten. Haar doel is het voor het derde jaar op rij winnen van het klassement in Pannerden. Haar sportvastenkuur zal haar daarbij helpen. Ze was immers twee minuten sneller dan vorig jaar.

Edwin Wissema, planner op Schiphol, liep op de weg in oktober zijn pr op de tien kilometer met 33.10 minuten.Hij maakt een goed seizoen door. Zondag liep hij met tegenwind  zijn snelste tijd op het zware Dijkencrossparcours.  ‘’Ik ben bewust niet te hard begonnen. Pannerden hebben altijd iets speciaals, iets heroisch! Het heeft niet het snelste parcours, maar deelname geeft wel een goede trainingsprikkel! Zelfs al ben ik geblesseerd kom ik kijken! Gelukkig was het ook nog eens droog. De wind was de grootste spelbreker. Ik kan terugkijken op een goed seizoen met verbetering van diverse disciplines. Mijn halve marathon tijd bracht ik naar 1.12.49 uur in Breda, een verbetering van twee minuten. Toen kwam ik harder door dan dat ik nu doorkwam. Verder liep ik een goede Kramprun met 15.42 minuten en een mooie tijd in de Montferlandrun van 50.33 minuten. De drie kilometer liep ik in 8.56 minuten. Om mijn acceleratie in mijn benen te behouden, moet ik wat minder tien kilometers lopen, dus geen competitie voor mij hier!. Denk dat ik nog een vijf kilometer loop. Positief vond ik verder dat ik al twee jaar blessurevrij ben nu. Mijn hoofddoel is het NK tien kilometer in Schoorl en daarnaast wil ik snel lopen in de Gelderse crosskampioenschappen. Om dat doel te bereiken heb ik geen trainingsweken nodig van 140 tot 150 kilometers. Dan is gezien mijn ervaring voor mij negentig kilometer genoeg. Ik wil me richten op de vijf kilometer. Dan moet er aan de snelheid gewerkt worden in het baanseizoen. Het verbaasde mij een beetje dat het parcours in Pannerden een extra lus kende.’’ Daar waar Edwin Wissema uit Didam volledig de tien kilometer beheerste was het op de tweede plek ultraloper Peter Rietveld uit Bemmel met een tijd van 36.54 minuten. Zaterdag won hij de Schaapskooiloop in Bemmel in 16.50 minuten. De 35-jarige Rietveld zal ook in de derde en afsluitende editie in Pannerden starten. Verder richt hij zich op twee marathons per jaar. De ultralopen zijn puur onderhoud voor de marathon. Volgende week wacht hem eerst een ultraloop over 50 kilometer in Friesland. Achter hem kwamen de volgers snel dichterbij.  Kort daarachter streden Eimert Venderbosch uit Didam en Arjen ter Heide uit Doetinchem om de derde plek. Het verschil was slechts een seconde in het voordeel van Venderbosch met 36.59 minuten. De 42-jarige Ter Heide over zijn race: ‘’Ik wil de hele competitie lopen. Ik weeg nu tien kilo lichter en ben bewuster gaan trainen voor de marathon in Gelsenkirchen. Ik heb nu veel kilometers in de benen. Terwijl ik in 2007 een topjaar had, zijn mijn prestaties ook dit jaar sterk verbetert. Dat ik weer meer plezier beleef in het hardlopen motiveert me zeker!’’. Chris Henet uit Bemmel pakte de eerste plek bij de vijftig plussers in 39.08 minuten. De Nederlands master kampioen houdt van crossen, maar was niet bijster tevreden met zijn eindtijd. De 17-jarige Eline de Jong had zich tot doel gesteld onder de veertig minuten te lopen en dat lukte. Ze zegevierde in 39.04 minuten als eerste bij de dames. ‘’Ik liep in een constant tempo en kende geen moment van verzuring. Wel was het hard knokken tegen de wind in.  Ik richt me de 31-ste op de landelijke cross in Soest waar ik flinke tegenstand verwacht en ook het NK cross in Kerkrade staat op mijn lijst. De drive zit er goed in. Onder de hoede van trainer Titus Fierkens van ons craft running team gaat het zeker goed komen.’’ De nummer twee, Grada Boschker uit Zelhem  was twee minuten sneller dan vorig jaar. Zij richt zich op de eindzege in het klassement. Als ze deze zou winnen zou dit betekenen dat ze voor het derde jaar op rij winnares bij de vrouwen zou worden. Dankzij haar sportvastenkuur is ze nu twee kilo lichter. Grada richt zich nu op de Derde Kerstdagloop in Valkenhuizen. Haar ultieme doel ligt volgend jaar op het NK halve triatlon in Klazienaveen en de hele triathlon in Klagenfurt.

Michael van der Kroon ondervindt hinder van de vorm van zijn dag maar legde in zijn thuiswedstrijd beslag op de tweede plek op de vijf kilometer.’’Het ging voor mijn gevoel slecht. In de eerste kilometers had ik voorsprong opgebouwd op de Rijndijk. Op de Deukerdijk was het afzien. Ik kon het tempo niet vasthouden en Niels ging over me heen. Ik ben met het laatste jaar van mijn opleiding bezig en dat vergt veel energie. En die moet je verdelen op de juiste wijze. De eerste kilometer ging in 3.04, daarna liep ik 3.12 en vervolgens 3.30 minuten. Vandaag gaf mijn thuiswedstrijd niet de kracht die ik nodig had. Afhankelijk van de vorm van hoe ik me voel zal ik de competitie verder meedoen.’’ Hij eindigde in 17.33 minuten, op respectabele afstand van winnaar Niels Theloosen uit Nijmegen. De 18-jarige Theloosen, goed voor brons in 32.42 bij het NK in Schoorl: ‘”Het ging erg lekker. Na drie kilometer begon ik aan mijn inhaalslag , versnelde en achterhaalde de koplopers. Sinds september ben ik na mijn stressfractuurscheur in het bot, blessurevrij. Ik heb door deze blessure zestien weken niet kunnen trainen. Maar het herstel ging sneller dan verwacht. Het is echter niet te hopen dat het weer terug komt.  Ik ben lid van Nijmegen atletiek maar woon sinds kort in Apeldoorn waar ik train bij de performance runners onder Johan Voogd samen met Jip Vastenburg, vierde van Europa op de tien km. Ik kan me nu volledig richten op hardlopen, mijn passie. Het is na mijn blessure erg verleidelijk om weer hard te willen gaan. Maar ik wil heel blijven, dat is het belangrijkste nu! Dit jaar liep ik al 15.27 minuten op de weg. Maar ik weet dat ik onder de vijftien minuten moet kunnen lopen. Vorig jaar liep ik in de Zevenheuvelenloop 49.38 minuten. Over tien jaar in 2024 hoop ik de Olympische marathon te kunnen lopen. Misschien ben ik dan wel de nieuwe Michel Buttner, wie weet. Ik heb er in ieder geval veel voor over. De hardloopschool is fantastisch. We werken veel aan duurvermogen en rompstabiliteit. Daarnaast studeer ik commerciële economie en heb ik alleen op dinsdag en donderdagochtend les, waardoor ik me volledig op het hardlopen kan concentreren. Mijn hoofddoel is me te kwalificeren op de EK tien kilometer in Zweden. Ik zou dan in perfecte vorm 31.10 moeten lopen. Voor die periode ga ik niet in tijden spreken, maar me puur op de wedstrijd richten. Op 11 januari wacht me nog Egmond aan Zee.’’ Tom van Beusekom uit Duiven werd derde in 18.02 minuten. ‘’Er stond veel wind. Bewust ben ik rustig gestart. Uiteindelijk zat er nog wel een eindspurt in.’’  Eveline van Buel won de vijf kilometer bij de dames in 22 minuten, gevolgd op 49 tellen door Milo Mathijsen uit Arnhem in 22.49. Voorzitter Albert Jansen nam de scepter over van de 80-jarige Jan Stronkman en gaf aan dat het Dijkencrosscomité met 250 deelnemers tevreden was in de eerste editie. Lopers die leuke, ludieke ideeën hebben voor het 50-jarig bestaan in 2018 kunnen dat nu al bij het bestuur aangeven.

Geen opmerkingen: