vrijdag 25 augustus 2017

Route 40: Haarlo - Landgoed Wolink en Haarlose Veld

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 40e route uit deze serie: Haarlo ligt net even ten oosten van Borculo in de Achterhoek. We verlaten het dorp na het passeren van een kerkje via het Kerkpad. We lopen voornamelijk over slingerpaadjes tussen de velden, over graspaden langs sloten en over lommerrijke bomenlanen op het landgoed Wolink. Dit typische coulisselandschap staat borg voor veel afwisseling van akkers, weilanden, monumentale boerderijen, bosjes, houtwallen, bomenlanen en beken. En onderweg ervaren we vooral rust en stilte met als letterlijk hoogtepunt de Stille Weg.

Route 40: Een route over het landgoed Wolink en het Haarlose Veld
Afstand: 12.5 kilometer
Start: Hotel Prinsen Eibergseweg 13 - 7273SP Haarlo
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 25 augustus 2017
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de TOP loop je op de kruising de Wolinkweg in
02.Op kruising met Willem Sluyterweg RD, je passeert een kerkje aan je linkerhand
*De in 1858 gebouwde achtkantige kerk is een rijksmonument en wordt in de volksmond kluntjespot (suikerpot) genoemd. Het kerkje ligt op een terp en is gebouwd in een met neogotische en neoclassicistische kenmerken uitgevoerde Waterstaatsstijl.
03.Direct daarna LA een wandelpad in, Kerkepad. Eerst stukje klinkers, daarna onverhard pad
04.Nu neem je het eerste pad naar rechts, met het pad meebuigen naar links
05.Dit slingerende pad tussen de velden steeds blijven volgen. Je passeert een picknickplaats en je loopt door naar een brede zandweg met fietspad, hier ga je LA
06.Dan neem je het eerste pad RA het bos in langs een bordje 'Landgoed Wolink'
07.Aan het eind RA, je komt uit bij de rand van het bos bij een bankje met een prullenbak
08.Daar ga je LA over een grasstrook langs de bosrand, meebuigen naar links
09.Op een driesprong RA, opnieuw langs de bosrand
10.Op een driesprong bij een bankje met een prullenbak ga je LA, een grassig eikenlaantje
11.Direct daarna paadje naar rechts negeren. Op een kruising RD in de richting van een wit afsluithek, je komt uit op een klinkerweggetje
12.Daar ga je heel even naar rechts en je gaat direct voor de sloot aan je linkerhand LA over een grasstrook langs die sloot aan je rechterhand
13.Bij een aarden dam aan je rechterhand hou je links aan en volg je een bredere grasstrook langs een bredere sloot aan je rechterhand, je komt uit op een klinkerweggetje
14. Hier ga je RA. Na nummer 6 wordt het een onverharde weg, Eppinkweg.
15.Op de kruising met de Zaterdagweg RA, een breed karrenspoor
16.Je kruist een sloot en dan ga je direct LA over een grasstrook langs de sloot aan je linkerhand, meebuigen naar rechts. Bij de eerste aarden dam LA naar het asfaltweggetje
17.Daar ga je heel even RA en direct weer LA bij bordjes nummer 11-13
18.Dan ga je direct weer LA over een breed graspad met aan je linkerhand een smalle sloot. Je komt uit op een asfaltweg, hier ga je RA
19.Op kruising met een voorrangsweg, Lintveldseweg, RD het asfaltweggetje vervolgen
20.Nu op een kruising voor een boerderij aan je rechterhand RA, Kormelinkweg, brede zandweg
21.Je kruist de asfaltoprit naar een boerderij en gaat nog even RD
22.Je komt uit op een asfaltweg omzoomd door eikenbomen, hier ga je LA
23.Op een driesprong met Pieperweg nog even RD
24.Je kruist een brede sloot en je neemt daarna de eerste weg LA, een onverharde weg, Warfendijk
25.Bij huisnummer 1 gaat het over in een klinkerweg. Oprit naar boerderijnummer 3 negeren.
26.Hierna ga je op een driesprong scherp RA, onverharde Stille weg
27.Aan het eind RA, Weerkampsweg, ook een onverharde weg
28.Je komt uit op een klinkerweg bij boerderijnummer 2, hier ga je RD
29.Je komt uit op een asfaltweg, daar ga je LA
30.Op de kruising met de Deventer Kunstweg RA, even een stukje langs een drukkere weg
31.Op driesprong met de onverharde Oosterenk RD en nu kun je onderlangs de weg lopen over gras langs een sloot
32.Deze grasstrook blijf je volgen tot je uitkomt op de asfaltweg, Bellegoorsweg, daar ga je LA
33.Ter hoogte van huisnummer 6 aan je linkerhand ga je RA, een grindpaadje
34.Asfaltweg oversteken en RD het grindpaadje vervolgen. Je passeert aan je linkerhand een picknickplaats. Je komt uit op klinkers en je loopt door naar de asfaltweg
35.Hier ga je iets naar rechts en direct na het verkeersbord aan de linkerkant van de weg LA, een onverhard pad langs een sloot aan je rechterhand
36.Je gaat door een klaphekje, steekt een weilandpad over en nog een keer door een hekje
37.Rechtdoor en meebuigen met het pad langs de sloot naar links. Je komt uit bij een houten huis 'Op de Bult'n' vlak voor een asfaltweggetje
38.Voor dit huis ga je RA, een onverhard pad dat even verder een bosje ingaat
39.Verderop een grassige weg tussen de velden. Je komt uit op een klinkerpad met toegang naar een boerderij aan je linkerhand, hier ga je RD
40.Waar de klinkerweg naar rechts draait, ga je LA een bospaadje in. Je komt uit in de bocht van een asfaltweggetje, hier ga je RD
41.Waar de weg na ruim 300 meter met een bocht naar links draait, ga je RA langs een metalen hek en houten palen
42.Direct daarna hou je bij een bordje 'Landgoed Wolink' rechts aan, een paadje omzoomd door hoge beuken met aan je rechterhand een sloot
43.Op de rand aan het einde van het weiland aan je linkerhand neem je het eerst bospad LA langs een bordje 'Landgoed Wolink'. Een pad naar rechts negeren.
44.Het pad met bochten volgen. Opnieuw een pad naar rechts negeren. Het gaat over in een grassig pad langs grasland aan je linkerhand
45.Aan het eind RA, een grasweg langs de bosrand
46.Op een driesprong bij een bankje en een prullenbak links aanhouden, een grasbaan langs de bosrand (hier heb je op de heenweg in omgekeerde richting een stukje gelopen).
47.Met de bocht mee naar links. Op een driesprong LA, nog steeds de brede grasbaan langs de bosrand vervolgen, met de bocht mee naar rechts
48.Dan bij een bankje met een prullenbak LA, nog steeds langs de bosrand
49.Het paadje buigt het bos in en even daarna met het pad meebuigen naar links
50.Aan het eind van dit pad RA over een brede grasbaan in de richting van een wit hek
51.Je passeert het hek en komt uit op een asfaltweg, waar je RD gaat
52.Op driesprong met de Dennenweg RD, de Wolinkweg vervolgen
53.Je passeert het bord 'Haarlo' en je houdt even rechts aan, een brede grindweg langs de begraafplaats
54.Je komt weer uit op dezelfde asfaltweg en loopt RD tot de kruising en de TOP Prinsen