dinsdag 19 maart 2024

Jeannine Liebrand (70) loopt wereldrecord bij Stevensloop

Liebrand op de Waalkade

Nijmegen - De 70-jarige Jeannine Liebrand heeft bij de Stevensloop in Nijmegen op de halve marathon een wereldrecord gelopen in de categorie vrouwen boven de 70 jaar. De vraag is nu nog of en wanneer het erkend wordt.

De Nijmeegse hardloopster kwam binnen na 1 uur, 37 minuten en 54 seconden. Het oude wereldrecord stond op 1 uur, 38 minuten en 53 seconden. Dat meldt de NOS. Liebrand scherpte het oude record dus met bijna een minuut aan.

Telt het wel?

Het Nederlandse record was 1 uur en 48 minuten, zegt Liebrand tegen de NOS. "Van tevoren wist ik al zeker dat ik daar zes minuten af zou lopen. Tijdens de race merkte ik dat ik daar nog verder onder zou komen, misschien wel in de buurt van het wereldrecord." Dat lukt dus ruimschoots. Liebrand heeft er ook wel een verklaring voor: "De heuveltrainingen en baantrainingen zijn in ieder geval niet voor niks geweest. Het levert ook nog wat op."

De registratie van de tijd gebeurt door een chip die in het startnummer zit. Voor de zekerheid, mocht dat systeem falen, wordt het ook nog door twee personen met de hand geklokt. De Nederlandse Atletiekunie gaat nu kijken of de tijd van Liebrand erkend kan worden. En daarvoor moeten nog wel een paar stappen doorlopen worden, vertelt een woordvoerder van de nationale Atletiekunie in Arnhem.

"Eerst moeten alle bescheiden van het record van zondag ingeleverd worden bij de afdeling wedstrijdsport van de Atletiekunie. Die bekijkt dan of het een Nederlands record is. Dat duurt ongeveer een maand." Vervolgens dient dan de Atletiekunie de aanvraag voor het wereldrecord in bij de World Master Athletics, het wereldwijde bestuursorgaan voor atletiek voor sporters boven de 35 jaar. Hoe lang het dan nog duurt voor het wereldrecord erkend wordt, is onduidelijk.

'Wat doet dat oude wijf hier?'

Liebrand werd in november 70. Ze begon pas op haar 48ste met hardlopen. Afgelopen maanden vestigde ze ook al een Nederlands record op de marathon en de 10 kilometer. Nu heeft ze daar een wereldrecord aan toegevoegd. "Ik heb blijkbaar een aangeboren talent", klinkt het.

Ik drink alleen koffie en bietensap, andere troep laat ik mijn lichaam niet binnen

Bij de Stevensloop startte ze zondag als 70-jarige in het voorste startvak, tussen de snelle jongens. "Ze keken wel een beetje: 'Wat doet dat oude wijf hier?' Toen heb ik uitgelegd dat ik voor een record ging, en dat ik netjes aan de zijkant zou lopen, zodat ze geen last van me hebben."

Op doping werd de Nijmeegse trouwens niet gecontroleerd, maar dat is volgens haar ook niet nodig. "Ik drink alleen koffie en bietensap. Andere troep laat ik mijn lichaam niet binnen."

De loopschoenen liggen de komende weken in de kast. De camper stond al gepakt om op vakantie te gaan. "Na het invullen van alle formulieren heb ik gedoucht en zijn we vertrokken. Komende drie weken wil ik die schoenen niet meer aan." (bron)

Geen opmerkingen: