zondag 28 oktober 2012

Verslag van de 28e halve marathon van Doetinchem

Danny Donkers
Danny Donkers keert winnend terug op halve marathon Doetinchem

door Jaap Rademaker
Met Danny Donkers kreeg de halve marathon van Doetinchem zondag een winnaar 'uit de oude doos'. Het kon wel eens in meerdere opzichten een historische race zijn geweest. Organisator Argo denkt serieus over uitbreiding van het loopfeest, dat zondag bijna uit zijn voegen barstte.
De halve marathon was toe aan de 28e editie en een recordaantal deelnemers van 460 lopers meldden zich daarvoor op de atletiekbaan van sportpark Bezelhorst. Het betekende dat de start met tien minuten uitgesteld moest worden. "We kregen de mensen gewoon niet allemaal bijtijds bij de inschrijving", vertelde Henk Woolschot, voorzitter van Argo. "Maar op een gegeven moment moet je toch starten, want mensen zijn al bezig met de warming-up."

Winnaar Danny Donkers is al een jaar of tien weg uit de Achterhoek, maar in de jaren negentig won hij al eens de wedstrijd. "Dat was in 1996, het parcours was toen nog wat anders dan nu. Toen liepen we nog langs stadion De Vijverberg. En het was toen een stuk minder druk dan nu." Het voormalig Argo-lid woont tegenwoordig in Hilversum en liep al in geen jaren meer een wedstrijd. "Ik train wel twee, drie keer in de week. Dan is het mooi dat je nog zo snel hier kunt winnen", zei hij over zijn in 1.18.55 gewonnen race, waarmee hij Remi Rondeel (1.19.11) voorbleef. "Ik had ook geen idee van de tijd omdat ik voorop liep."

Het parcoursrecord bleef ver buiten bereik, al sneuvelde dat wel bij de vrouwen, aangezien Nadja Weijenberg zich aan de start had gemeld. De oud-Nederlands kampioene klokte 1.21.06 in Doetinchem. Donkers heeft de smaak weer te pakken gekregen. "Ik denk dat ik vaker terug kom hier. De Montferland Run zie ik wel zitten." Hij kan het weten, want in 1996 was hij er al bij. Toen eindigde Donkers als Argo-lid als vijfde op de allereerste editie.

Nadja Weijenberg

Geen opmerkingen: