donderdag 14 mei 2015

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 81

Polar M400
Ik ben verslaafd aan mijn Polar M400!

Als je vindt dat je overal je mening over moet goed geven en nooit een keer je mond kunt houden, krijg je af en toe de deksel glashard op je neus. Helaas ben ik ook zo’n hopeloos geval. Dag-in-dag-uit moet ik noodgedwongen mijn mening bijstellen of wordt mijn ongelijk bewezen. Afgelopen week was ik wederom aan de beurt.

Aan het eind van een middagje shoppen met moeders, belanden we in een sportzaak in Winterswijk. Ik struin de rekken langs op zoek naar een trainingsbroek. Als ik over één van de rekken loer zie ik dat mams druk in gesprek is met één van de verkoopsters. Het gesprek zal wel nergens over gaan. Toch leg ik mijn oor te luister en ik vang een aantal flarden op van de conversatie. Het gaat over hardloopcomputers, hartslagmeter en stappentellers. Gelul in de ruimte dus. Zonder dat ik er ook maar enige aanleiding aan geef, word ik in het gesprek gesleurd. Ik doe net alsof ik luister maar eigenlijk is mijn gedachte verplaatst naar dat leuke blonde ding van een jaar of 19 dat langs wandelt. Ik moet niks weten van die hardloophorloges. De verkoopster ratelt maar door en drukt me ongevraagd nog wat foldertjes in de handen. Het is een folder van de Polar M400, kosten: slechts € 200.

Aan het eind van haar ellenlange monoloog zegt de verkoopster: “Je mag het horloge wel een weekje uitproberen als je wilt.” Ik zal erover nadenken zeg ik uit beleefdheid en ik verlaat hoofdschuddend de winkel. Enkele dagen later pak ik in een vlaag van verstandsverbijstering de telefoon. Stiekem, ik zal het nooit in het openbaar toegeven, heeft het horloge toch mijn interesse gewekt. Met een gevoel van onbehagen neem ik contact op met de sportwinkel. Binnen een mum van tijd is het geregeld. Tijdens het trainingskamp in Oberwesel krijg ik het horloge op proef. Als ik een dag later het horloge in ontvangst neem, voel ik me beroerd. Ik heb het gevoel alsof ik mezelf verraad. Ik voel me vies en misselijk.

Maar we zijn er nog niet! Een weekje uitproberen kan natuurlijk altijd, maar hier blijft het niet bij. Het irritante wachten op het GPS-signaal, het nerveuze gepiep, de discussie of er nu 13.3 of 13.4 kilometer gelopen is en al die andere dingen waar ik tot voorkort een hekel aan had, zijn voor mij nu de normaalste zaak van de wereld. Ik ben gezwicht voor de verleidingen van de hardloopcomputer. Ik kan mezelf de komende tijd niet meer recht in de spiegel aankijken. Het is verschrikkelijk. Ik ben verslaafd. Verslaafd aan mijn Polar M400!  

Geen opmerkingen: