maandag 20 juli 2015

Alkmaar-Noord

Strijkmolens in het prachtige landschap van Oudorp
Op deze morgen breng ik Floor om even na half acht 's morgens naar station en heb ik daarna mooi de tijd voor een korte duurloop door Alkmaar-Noord, wat ooit een prachtig polderlandschap was. Het bestond uit laag gelegen klei- en veengebieden waar een paar zandheuvels bovenuit staken. Op deze zandheuvels of strandwallen woonde men hoog en droog. Het oude Alkmaar is gebouwd op de strandwal die van Limmen via Heiloo naar Alkmaar loopt. Het gebied bestond uit een geest en een drassige polder. Een geest is een zandrug die vooral als akker werd gebruikt. Het lage- en natte deel werd gebruikt als gras en hooiland voor vee en voor het verbouwen van riet.

De eerste kilometer fietspad langs een drukke weg is wat saai, daarna wordt het snel anders en volgt een opvallend groene tocht door en langs de rand van Alkmaar Noord. Na de kinderboerderij met theehuis en kruidentuin loop ik door de Rekerhout, een enorm wandel- en natuurpark. Ik loop daar over romantische slingerpaden met menig bruggetje en idyllisch gelegen bankjes en middels vlonderpaden steek je zelfs een meertje en een moerasje over. Daarna ga ik over de Rekerdijk dwars door een woonwijk, waar je vanwege het vele groen nauwelijks iets van ziet, naar de polders aan de rand van Oudorp. Hier heb ik regelmatig zicht op vier prachtige strijkmolens en kom zelfs over een fietspad rakelings langs de molens, een leuk gebied om door te lopen.

Klik op de links voor de route en enkele foto's



1 opmerking:

Marco zei

Mooie omgeving daar.