zaterdag 14 november 2015

Verslag van de 2e Boekelder Cross in Aalten - deel 2

Robin Rietman, twee plaats op de 10 kilometer
Deelname Boekelder Cross goede keus voor Robin Rietman

Door Benno Stevering

Robin Rietman van altetiekvereniging Atletico’73 uit Ulft presteerde goed met  een tweede plek achter de Duitse winnaar Janek Betting uit Rhede in 36.29 minuten.  Rietman: ‘’Deze deelname was een prima keus. Na een rappe start heb ik  constant lekker gelopen. Door de flinke regenval was het parcours glibberig.  Ik zat aan mijn max, de Duitser was te ver voor maar toch wist ik in de tweede ronde nog  aan te zetten. Mijn vizier is nu gericht op de Montferlandrun en de Dijkencrosscompetitie in Pannerden.’’ De volle winst ging dus naar de 18-jarige Betting met 35.24 minuten, vorige week nog vierde, maar dit keer de wedstrijd domineerde. Betting pakte zijn voorsprong door gas te geven in de laatste kilometer. De grote progressie gebruikt hij om zich te richten op de stratenloop in Bocholt en het cross seizoen. Zijn clubgenoot Christoph Uphues die vorige week nog 33 minuten klokte liet dit keer verstek gaan. Freddy Dekker uit Lichtenvoorde was zichtbaar content met zijn derde plek in 36.06 minuten. Onlangs won de veteraan  nog de Kanonsloop in Groenlo in 37.30 minuten. Door meer op zijn middenvoet af te wikkelen  is zijn loopstijl sterk verbeterd na een hardnekkige  twee-jarige kuitblessure.

Bij de vrouwen werd er wel sneller gelopen. Zo zegevierde Gerdy Hoornenborg van AVA’70 uit Aalten in 44.30 minuten. Zij was hiermee sneller dan Bianca Piek die in 48.48 minuten over de meet kwam. Hoornenborg hierover: ‘’Ik voel me sterker worden, mede dankzij de opgepakte  intervaltraining. Ik loop krachtiger dankzij een afzet op mijn voorvoet. Ik liep een relaxte tweede ronde maar  wist mijn persoonlijk record van 43 minuten niet te benaderen. Deze cross is een prima voorbereiding voor de Montferlandrun.’’ 


De 2e editie in het kader van de Boekeldercrosscompetitie, georganiseerd door atletiekvereniging AVA’70 kende een groot aantal 400 deelnemers ondanks de concurrerende zevenheuvelenloop.  Stefan Ritte uit het Duitse Rhede werd eerste in 16.18 minuten op de vijf kilometer, gevolgd door zijn clubgenoot Malte Stockhausen in 16.39 minuten. Jos Sasse uit Harreveld was met zijn zesde plek de snelste Nederlander.  De eerste vijf atleten kwamen uit Duitsland. De 23-jarige  Ritte: ‘’Vorige week was ik tweede achter Bob te Lindert van Argo die nu niet aan de start verscheen. Nu was ik  twintig tellen sneller. Over twee weken wacht ons de Duitse crosskampioenschappen en straks nog indoor!’’  Alicia Sudholt van LAZ Rhede won de eindspurt van Wendy Sasse uit Lichtenvoorde met drie tellen voorsprong en noteerde 19.51 minuten als  snelste vrouw op de vijf kilometer. Eva Bruil van AVA’70 uit Aalten verpulverde het parcoursrecord bij de vrouwen op de twee kilometer met een tijd van 7.12 minuten.

Geen opmerkingen: