vrijdag 15 juli 2016

Verslag van de 1e King of the Beeklaan in Aalten (21)

De loting
De illegale Beeklaanstraatrace…wat was het prachtig!

Zaterdagavond 25 juni 2016…een avond om niet gauw te vergeten. Een avond waar ik nog lang glimlachend aan terug kan denken, de avond dat de eerste illegale Beeklaanstraatrace plaatsvond. Normaalgesproken heb ik een haat-liefde verhouding met deze venijnige bult, maar op deze bewuste avond heb ik deze kuitenbijter alleen maar lachend naar boven en beneden gerend!

Het ontstaan van deze spontane race is u als trouwe lezer van dit sportieve weblog uiteraard bekend. Een kleine terugblik… De Beeklaan is vanaf de Hogestraat tot de Varsseveldsestraatweg een zogenaamd Strava-segment, een segment van zo’n 200 meter met een stijgingspercentage van 3%. Dit segment neem ik graag op in mijn trainingsloopjes. Toen ik op mijn kenmerkende bescheiden, beschouwende en filosofische wijze constateerde dat ik het virtuele Strava-klassement van dit segment fier aanvoerde, werd deze prestatie door collega-stukskesschrijver Erwin W op een nogal verdachtmakende manier in twijfel getrokken. Omdat Erwin W inmiddels afgestudeerd is als getalenteerd onderzoeksjournalist, heb ik zijn aantijgingen serieus genomen. Op het roemruchte herenuitje, op donderdagnacht 26 mei, werd de strijdbijl begraven. De handen werden geschut en er werd afgesproken dat er man tegen man en vrouw tegen vrouw gestreden ging worden op de meedogenloze bergwand van de Beeklaan om de eretitel “King / Queen of the Beeklaan”. En neef Geert zag dat het goed was; een lieve man met een groot hart, maar met een listig vermogen om vuurtjes hoog op te stoken. Hij was weer verzekerd van dagenlange vulling van zijn site!

28 dappere kerels en 13 koene dames meldden zich zaterdagavond 20.30 uur bij het oude postkantoor aan de Haartsestraat, dat voor deze gelegenheid omgebouwd was tot wedstrijdsecretariaat. Strakke snuutjes, ietwat onrustig, zenuwachtige lachjes, hardslag zo rond de 180… zo kan ik de sfeer het beste omschrijven. Tijdens de loting kon je een speld horen vallen. Een zucht van verlichting ging er door de ruimte als je in de eerste serie een klasbak als Ruben Boekelder of Björn Demkes wist te ontlopen. Gerdy leidde met strakke hand de loting en Geert noteerde de koppels op zijn geniale schema. Het lot bepaalde boeiende koppels; zo moest Katja het opnemen tegen Vera Saalmink en Linde Klein Nibbelink. Zou Katja’s sterke lijf het kunnen redden tegen de jeugdige souplesse? Of de “poule des doods” Erwin Wamelink, Teun Houwers en Sam ter Haar: zou de bluf van Erwin voldoende zijn om de kanonnen Teun en Sam voor te blijven? Normaal gesproken hangt er een creatieve siddering in dit sympathieke kantoor; nu hing hier er een siddering van spanning en angst. De nieuwe King en Queen waren onder ons, maar we wisten nog niet wie. Een goed anderhalf uur later zouden we meer weten…

Onder leiding van nestor Geert renden we gezamenlijk naar de top van de Beeklaan. Tot onze grote en blijde verrassing stond het publiek al rijen dik en reikhalzend onze komst af te wachten! Met een warm applaus werden we onthaald, om te janken zo mooi!

En toen de strijd. De strijd om de titel. De startlijn was een stuk Ducktape, de finish een barst in het asfalt. Soms moesten we de strijd even staken omdat er een auto of fietser passeerde. 27 potjes “man tegen man”, 12 potjes “vrouw tegen vrouw”; het publiek was de grote winnaar. Om de 2 minuten kwam er weer een stel zwoegende atleten naar boven rennen om als eerste de asfaltbarst te passeren. Een prachtige strijd en een prachtig spektakel! Bij de mannen bleek Björn Demkes de sterkste. De verliezers spraken, al brakend in de bosjes, van een gunstige loting. Als aftredend King of the Beeklaan spreek ik van een waardig opvolger, een terechte King. De Queen is eigenlijk nog een lieflijk prinsesje: Linde Klein Nibbelink. Ze bleef in de finale outsider Lisa te Molder voor. Was ook een prachtige strijd, een kippenvelmoment om die twee dames de bult op te zien snellen. De King en de Queen hebben 5 respectievelijk 4 keer de steile wand moeten beklimmen om de eretitel te bemachtigen. Respect!

Eerlijkheidshalve hoopte ik natuurlijk het gelijk van Strava aan te tonen. Ik hoopte om met dit 40+ lijf, dat in de ontkennende fase van het ouder worden zit, voor een gigantische verrassing te zorgen. De eerste ronde mocht ik tegen mijn grote hardloopvriend Marco van Rijs lopen. Een prachtig mens met vele talenten, maar sprinten hoort daar niet bij. Door de euforische setting liet ik me verleiden om balorig achteruit de Beeklaan op te sprinten. En nog kon Marco niet winnen. Marco, ik heb spijt van deze sprint, die je allicht als vernederend hebt ervaren. Nu ik er aan terug denk moet ik er eerlijk gezegd nog steeds om lachen…Sorry Marco, ik hou van jou!

Zo rond 23.00 uur waren we weer terug op het kantoor. We hadden mogen sprinten in een onverwachte mooie ambiance van hardloop minnende mensen. Dat zo’n uit de hand gelopen grap zo’n mooie avond op kan leveren!

Bij kantoor stond een fijn gevulde koelwagen, een biertje ging er wel in. Ik ben Gerdy en Evelien dankbaar voor hun fantastische gastvrouwkwaliteiten. Het huldigen van Queen Linde en King Björn vroeg natuurlijk zoveel aandacht dat ik mijn gastheerschap nogal verwaarloosde. Meiden, bedankt, ik houd ook van jullie!

Om 01.00 uur ben ik naar huis gegaan, met een grote glimlach op het gezicht. De sleutel heb ik overgedragen aan zoon Sam. Van horen zeggen weet ik dat voorzitter Dave met onder andere Roy Mengerink tot diep in de nacht de wedstrijd hebben geanalyseerd. Zandloper Willem heeft ook tot in de kleine uurtjes een boon in de pot gedaan. Toen ik de volgende ochtend samen met mijn Christel, Floris en Skip (oh, wat houd ik ook van hen) het kantoor ging opruimen, zag ik dat de nachtbrakers de boel keurig hadden achtergelaten. Mannen, bedankt, zo kun je nog eens een feestje geven!

En natuurlijk zijn we al aan het nadenken over volgend jaar. Houd de zaterdagavonden rond de langste dag (eind juni – begin juli) maar alvast vrij! We zijn al aan het fantaseren om de sprintwedstrijd te combineren met een sprintwedstrijd op de fiets, of met de zeepkistenrace. Ik zou zelf graag een denkronde willen introduceren om nog enige kans te maken op de overwinning… Moeten we met klassen gaan werken? De Puber-klasse, voor de atleten tot de 21; de Testosteron-klasse voor de haantjes tot 40; de Midlifecrisis-klasse voor de mannen tussen de 40 en 50; de Stieve bökke-klasse voor de 50+? En wacht dacht je van de Overgangs- of opvliegerklasse voor de dames op respectabele leeftijd? De Hittepetitten – klasse voor de meiden tot 21 jaar?

Of zullen we weer alles op een grote hoop gooien en dat het lot bepaalt tegen wie je de eerste ronde moet strijden? Kun je een voorsprong krijgen van een paar meter als je bijvoorbeeld van te voren een halve liter nuttigt? Afijn, allemaal wilde ideeën die we komend jaar in een mooi vat gaan gieten, we gaan er weer een mooi spektakel van maken! Uiteraard staan we open voor zinnenprikkelende suggesties, dus voel u vrij om deze met ons te delen op dit blog!  

Ik wil mijn mede-organisatoren Geert, Erwin en Gerdy hartelijk danken voor het mogelijk maken van deze jongensdroom. We hebben een prachtige avond beleefd en een geweldige voorpret. Dick Lubbers heeft het hele gebeuren vastgelegd en daar ben ik hem zeer dankbaar voor. Ook het publiek wil ik bedanken, mede door de positieve energie vanaf het trottoir is het een groot feest geworden. Tot slot wil ik de Beeklaan bedanken, dat mag ook wel een keer gezegd worden. Als de straat vlak was geweest, was het een mooie saaie bedoening geworden!

Ik ga nog even weer de foto’s van Dick bekijken terwijl ik intussen een fijn muziekje op zet: Running up that hill.

Tot volgend jaar!

Hartelijke groet,

Rinke, voormalig King of the Beeklaan  
Queen Linde en King Björn

Geen opmerkingen: