dinsdag 31 januari 2017

Route 33: Oeding(D)-Kotten

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 33e route uit deze serie: Deze tocht vanuit de Duitse grensplaats Oeding, net ten zuidoosten van Winterswijk, loopt voor de ene helft over Duits grondgebied en voor de andere helft over Nederlandse bodem. In Oeding starten we vanaf het Toeristisch Overstap Punt (TOP) bij de burcht. De gewelven van de burcht en de toren, die dateert uit de tweede helft van de 15e eeuw, zijn bewaard gebleven. De burcht is nu in gebruik als hotel. Hoewel de landelijke omgeving hier aan weerszijden van de grens erg groen is, zijn er toch ook veel en soms grote verschillen te zien. De huizen en de boerderijen zijn anders. De inrichting van het boerenland is anders. De paden zijn anders. De recreatieve voorzieningen zijn links en rechts verschillend. Ook al zijn de grenzen fysiek nauwelijks meer aanwezig, wie er oog voor heeft ziet twee verschillende culturen. Maar bovenal heerst er in dit grensgebied ook een weldadige rust.

Route 33: Een route door Oeding(D) en Kotten, ten oosten van Winterswijk
Afstand: 14,8 kilometer
Start: TOP Burg Oeding(D), Burgplatz 1 - 46354 Oeding(D)
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 31 januari 2017
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats bij de TOP Burg Oeding RA
02.Direct weer RA in de richting van het Burghotel en RD bij de toegang naar de burcht
*De naam Oeding wordt voor het eerst in geschriften vermeld op 18 april 1353. Het betrof een oorkonde met betrekking tot de verkoop van een groot aantal eigendommen van Johann Bermentfelde. Deze heer verkocht zijn belangrijkste hoeve in Oeding (gelegen binnen het kerkbereik van Südlohn) aan bisschop Ludwig II van Münster. Deze hoeve bestond onder meer uit een molen, een burcht, meerdere bijgebouwen en een vijver. De jaren verstreken en de oorspronkelijke hoeve veranderde in de loop der tijd tot de statige ‘burcht Oeding’. Deze u-vormige burcht was omgeven door water en vormde meerdere eeuwen het centrum van de plaats Oeding. In de directe nabijheid van de burcht vestigden zich onder andere ambachtslieden en landbouwers. De burcht beleefde grote bloeitijden toen zij eigendom was van de heren Oeding samen met de families van Gemen, van Viermond, van Keppel en van Mulert. In 1839 raakte de burcht echter in verval, waarna deze in 1859 werd opgenomen in het bezit van de familie Pass. De familie Pass blies de burcht nieuw leven in door deze in 1979 een grondige renovatie te laten ondergaan. Met succesvol het integreren van de oude kerker en de toren, werd de burcht omgebouwd tot een waar hotel, zonder het bijzondere karakter van de burcht uit het oog te verliezen. Juist de middeleeuwse kenmerken en eigenschappen van de burcht werden bewaard en benadrukt om zo een gastvrije en sfeervolle ambiance te creëren. Tot op de dag van vandaag behoort de burchttoren nog altijd tot een van de karakteristieke elementen van Oeding.
03.Op de splitsing voor een koepel, links om de koepel heen
04.RD in de richting van een drukke verkeersweg
05.Bij de stoplichten oversteken, even links en direct weer RA, Schultenallee
06.Steeds RD, zijwegen negeren
07.Waar de weg met een bocht naar links draait, ga je RD, een bospad in
08.Op een kruising bij een picknickbank RD, je gaat tussen twee wit-rode paaltjes door. Het pad wordt smaller, aan je rechterhand een akker
09.Je passeert een wit huis aan je rechterhand, even verder loopt het pad tussen de velden door. Het pad wordt smaller
10.Op een kruising met een asfaltweg RD, Hessinghook, een asfaltweggetje verderop omzoomd door hoge bomen
*De buurtschap Hessinghook dankt zijn naam aan het Landgoed Schulze Hessing. Dit Landgoed werd voor het eerst vermeld in het jaar 1221 en is één van de oudste landgoederen in Oeding. Het scholtengoed, dat ooit het meest invloedrijke goed was, na de Burcht Oeding, werd in navolging van aderlijke verdedigingswerken tegen plunderingen (onder meer in in de periode 1568-1648) ter bescherming met een brede gracht omgeven. Hier bevindt zich, naast de oude boerderij en het poortgebouw, ook een stenen spieker, waarvan de fundering nog stamt uit de late middeleeuwen. Deze oorspronkelijk vlucht- en verdedigingsspieker is één van de belangrijkste en vroegste voorbeelden hiervan in Münsterland. De Hessinghook was in de loop der eeuwen meermalen onderwerp van overleg om de grens opnieuw te trekken, de laatste keer na de Tweede Wereldoorlog. Hier bevond zich een tijdlang, over circa 1 kilometer lengte tot aan de grens, een 'Niemnasland'. In 1949 werd overwogen delen van het Südlohner Veen, van Hessinghook, van de plaats Oeding en een gedeelte langs de Borkense Baan, bij Nederland te voegen. Ook in de grensonderhandelingen van 1753 was dit gebied tussen de noordelijke Hakensteen en de zuidelijke Sandheckvoortdurend onderwerp van onderhandelingen.
11.Op een driesprong met Hessinghook 31 ga je RD, je passeert aan je linkerhand een grote schuilhut, de Hessinghookhütte
12.Direct daarna LA, een karrenspoor, je passeert een bordje 'verboden voor ruiters' 13.Op een driesprong met aan je rechterhand een metalen hek het pad met flauwe bocht naar links vervolgen
14.Aan het eind voor een akker RA, ook een karrenspoor
15.Waar dit pad naar links draait, ga je RA het bos in langs een metalen hek
16.Je neemt na dat hek even verder het eerste pad LA, een breed bospad dat even later overgaat in een smal bospaadje
17.Het pad met een bocht naar rechts vervolgen, je passeert een metalen hek en vervolgt dan rechtdoor een graspad tussen de velden
18.Je komt uit op een brede halfverharde weg, hier ga je LA
19.Waar de weg met een bocht naar rechts draait, ga je LA een smal bospaadje in langs water. Het pad met een bocht naar rechts volgen
20.Een planken bruggetje over en je komt uit op een brede zandweg met fietspad
21.Hier ga je RA en dan de eerste weg LA, Leeferdinklaan
22.Deze brede halfverharde weg helemaal uitlopen
23.Aan het eind LA, Rotweg, een zandweg met fietspad
24.Eerste weg LA bij een LAW-wegwijzer, Önninkweg
25.Aan het eind RA, Bredelerweg, zandweg
26.Steeds RD tot je uitkomt op een asfaltweg, op de asfaltweg LA, Bekeringweg
27.Je passeert het bord 'Kotten', het wordt een klinkerweg
28.Na huisnummer 22 en een bankje met een prullenbak ga je LA langs een bordje 'doodlopende weg', halfverharde weg
29.Bij de huisnummers 20 en 20a aan je linkerhand ga je RA, een grassig karrenspoor
30.Aan je linkerhand een akker, aan je rechterhand een strook bomen, verderop loop je tussen de open velden
31.Je komt uit in de bocht van een klinkerweg en daar ga je RD
32.Deze klinkerweg blijven volgen tot een drukke verkeersweg
33.Deze weg, de Kottenseweg, oversteken en RD een halverharde weg in, Blankersweg
34.Loop heel tijd RD, zijwegen negeren. Net voor de verharde weg buigt het pad naar rechts, nu met een smal fietspaadje ernaast
35.Op een driesprong met aan je linkerhand de Groene Grens RD
36.Op een Y-splitsing bij een informatiebord over het Kommiezenpad links aanhouden
37.Op een volgende Y-splitsing ook links aanhouden, op de volgende driesprong LA 38.Je komt uit op een asfaltweggetje, hier ga je LA
39.Na huisnummer 30 aan je rechterhand ga je RA, Hinterm Busch
40.Op een kruising LA, Hinterm Busch 17-16
41.Waar de weg met een bocht naar links het erf van een boerderij opdraait en aan je rechterhand een schuur staat ga je RD, een smal wandelpaadje tussen de bomen 42.Meebuigen naar rechts en op een driesprong meebuigen naar links
43.Je komt uit op een asfaltweggetje, RD, Panofen
44.Je neemt nu de eerste weg RA, richting Borken
45.Op een kruising direct daarna RD, de weg volgen met een bocht naar links
46.Op een Y-splitsing bij huisnummer 22 aan je linkerhand ga je RD
47.Aan het eind ben je weer terug bij de parkeerplaats.