vrijdag 30 juni 2017

Route 38: Velpse beken

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 38e route uit deze serie: Een mooie tocht langs de loop van twee typisch gegraven sprengenbeken de Rozendaalsebeek en de Beekhuizerbeek. Ook in de bebouwing van Velp is de Rozendaalse beek steeds goed te zien. De route gaat vervolgens langs een idyllisch beekdalletje in de richting van kasteel Rosendael. Het sprengenstelsel bij het kasteel in nog steeds intact. Al in de 18e eeuw was de kasteeltuin beken om z'n fraaie watervallen, vijvers en een theekoepel. Beroemd werd de tuin door de 'bedriegertjes'. Even verder slingert de route door landgoed Beekhuizen met de kronkelende Beekhuizerbeek, die bij kasteel Biljoen uitmondt in de kasteelvijver. Beekhuizen dankt zijn parkachtige inrichting aan Baron van Spaen, die zijn landgoed omtoverde tot een romantisch park met vijverpartijen, houten koepeltjes, bruggetjes en watervallen. We beklimmen de Keienberg en dalen af naar de rand van de Veluwezoom. Een pad tussen de velden brengt ons op landgoed Biljoen met het indrukwekkende kasteel. Langs een uitgestrekte vijverpartij en een stukje door de bebouwing van Velp komen we weer bij het station.

Route 38: Een route over de landgoederen Rosendael, Beekhuizen en Biljoen
Afstand: 11,2 kilometer
Start: Station Velp Stationsplein 5 - 6881 WC Velp
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 30 juni 2017
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01.Vanuit station Velp LA, aan het eind RA
02.Eerste weg LA, Hendrikus Avelinghstraat
03.Aan het eind RA, je loopt langs een beek met watermolen aan je rechterhand
*Al in 1391 stond op deze plaats een watermolen. Het wordt al heel lang de 'Van Lennepsmolen' genoemd, naar de aderlijke familie die deze molen destijds in eigendom had. In 1961 en 1993 werd het gebouw en de molen grotendeels door brand verwoest.
04.Op de kruising bij de stoplichten oversteken en RA over het trottoir, Hoofdstraat
05.Eerste weg LA, Overbeeklaan, op een driesprong links aanhouden, Overbeeksingel
06.Direct RA, een voetpad langs de vijver, een bruggetje over, de weg oversteken en RD
07.Op een kruising RD, Boulevard en de eerste weg LA, Jeruzalem
08.Op een driesprong RD het brugje over en meebuigen naar rechts
09.Aan het eind RA, Parkstraat en aan het eind opnieuw RA, Burgemeester Brandtlaan
10.Nu de eerste weg LA bij grasveld met speeltoestellen
11.De eerste weg RA, Burgemeester Brandtplein en aan het eind linksaf Sint Hubertusstraat 12.Aan het eind RA, Ulenkamp en aan het eind LA, Bosweg, bij de voorrangsweg RA
13.Na huisnummer 9 links de weg oversteken en RD een onverharde weg in langs de school
14.Langs een slagboom en een bordje 'Koningsberg' en direct het eerste pad LA
*De Koningsberg in Rozendaal is een parkbos met nieuwe lanen en uitnodigende entrees. De komende jaren zullen de nieuwe boompjes en struiken groeien en kunnen volgende generaties ook genieten van dit mooie gebied bij landgoed Rosendael.
15.Met het pad meebuigen naar rechts en het pad ruim 400 meter blijven volgen, aan je linkerhand heb je zicht op het beekdal
16.Op een splitsing bij een bankje rechts aanhouden, asfaltpad omhoog in de richting van een huis
17.Het asfaltpad blijven volgen, ook langs de openbare school
18.Aan het eind LA op de Beekhuizenseweg en direct weer RA, via de poort landgoed Rosendael in
19.Je passeert het kasteel aan je linkerhand
*Kasteel dat sinds 1314 één van  de belangrijkste residenties is van de graven en hertogen van Gelre, graaf Reinoud 1 was de eerste bewoner.
20.Voor een boerderij aan je rechterhand het eerste pad LA langs een bordje 'Landgoed Rosendael' omhoog, grindpad
21.Je gaat door een klaphekje en loopt verder omhoog.
22.Je blijft dit pad volgen, op een kruising bij het hek van de begraafplaats RD, een bredere bosweg
23.Aan het eind even naar rechts en direct weer links, nu een fietspad, dit fietspad blijf je ruim 700 meter volgen
24.Op de splitsing waar het fietspad haaks naar links buigt ga je RD, een smaller bospad.
25.Op Y-splitsing RD naar de asfaltweg, de asfaltweg oversteken en RD langs een slagboom en een bordje 'Rozendaalse Veld'
26.Op een kruising RD en op een splitsing neem je het twee pad naar links
27.Dit pad blijf je krap 700 meter steeds volgen, het wordt op het eind een beukenlaan, die gaat dalen
28.Aan het eind van die beukenlaan, bij een bordje 'Rozendaalse Veld' ga je RA omhoog
29.Je hebt aan je rechterhand een open veld, verderop steek je een fietspad van betonplaten over
30.Je loopt over een parkeerplaatsje naar de asfaltweg, heel iets naar links en direct weer rechts tussen hekken door
31.Je passeert een bordje 'Landgoed Beekhuizen', met het pad meebuigen naar rechts langs de vijver
32.RD langs een bordje 'Nationaal Park Veluwezoom', dit pad krap 700 meter steeds maar RD blijven volgen. Je hebt bos aan de linkerkant en een bosbeekdalletje aan de rechterkant
33.Bij het witte huis aan je rechterhand blijf je RD lopen tot je uitkomt bij de houten hekken
34.Je gaat door het klaphekje en opnieuw RD
35.Nu op een Y-splitsing bij paaltje van Natuurmonumenten met blauwe pijl rechts aanhouden
36.Je gaat een houten planken bruggetje over en volgt een verhard pad steeds langs de rand van de vijver, over diverse bruggetjes
37.Aan de andere kant op de kop van de vijver bij diverse bankjes op de splitsing RA
38.Je neemt het rechter grindpad, parallel aan de klinkerweg aan je linkerhand
39.Je komt uit op de klinkerweg, hier RD
40.Al weer snel bij huisnummer 28 aan je rechterhand het eerste pad naar links langs een slagboom. Aan je rechterhand de beek
41.Op de eerste splitsing schuin links omhoog via metalen trappen. Op alle kruisingen RD, verder omhoog tot de top.
42.Bovenop bij de stenen/metalen cirkel met bank RD en weer steil naar beneden
43.Je passeert een stenen rand en je gaat via metalen trappen verder naar beneden 44.Beneden aangekomen, vlak voor het eind, schuin links aanhouden naar de bosrand.
45.Aan het eind bij de bosrand LA, brede onverharde bomenlaan
46.Al vrij snel bij het eerste klaphek aan je rechterhand ga je RA door het hek langs een bordje 'Landgoed Biljoen'
*In het overgangsgebied tussen de Veluwe en de IJssel ligt het 162 hectare grote landgoed Biljoen.
47.Volg dit pad tussen de velden door in de richting van de verkeersweg
48.Aan het eind RA over het fietspad
49.Voor de rotonde LA de weg oversteken en RD de bomenlaan in
50.Spoorweg oversteken en dan neem je het pad LA en door een wit metalen hek ga je landgoed Biljoen in
51.Direct op Y-splitsing links aanhouden en even daarna meebuigen naar rechts langs de beek en watervalletje
52.Aan het eind RA, even daarna LA met de slotgracht meebuigen
53.Op de kruising voor de ingang naar het kasteel RD
54.Rechtsaf meebuigen, door het hek heen en op de asfaltweg LA
55.Na huisnummer 4 RA, door het klaphekje en een voetpad langs de vijver volgen
56.Je blijft het linkerpad direct langs de vijver steeds met bochten volgen
57.Het pad buigt aan de andere kant van de vijver af in de richting van een afsluitboom en klaphekje
58.Rechtdoor over een asfaltpad in de richting van de voorrangsweg
59.De weg oversteken en RD, Overhagenseweg in de richting van een kerktoren
60.Je neemt nu de tweede weg RA, Kosterijland
61.Aan het eind LA, Reinaldstraat, tegenover huisnummer 69-71 RA, klinkers en direct weer LA een tegelpad in
62.Aan het eind RA langs de kerk
63.Het spoor oversteken direct schuin RA langs een bankje, een tegelpad in de richting van het station