zondag 4 juni 2017

Verslag van de 5e Quintusloop in Hengelo

van links naar rechts Loke Dieren, Thomas Konings en Ruud Baars
Thomas Konings beste loper in 5e editie Quintusloop Hengelo

Door Benno Stevering

HENGELO (GLD) – Geen toptijden zondagmiddag onder de honderd deelnemers van de 5e Quintusloop, maar wel een sfeervol tafereel.  Dankbaar werd er gebruik gemaakt van de waterpunten op het parcours.  De warmte eiste zijn tol en legde beslag op de resultaten.  De kopgroep viel al snel uiteen, waarna Thomas Konings van Archeus uit Groenlo wegliep en de tienwon in 38.04 minuten. ‘’Het parcours is aangepast en nu exact. Ik train onder Duistermaat. Ik liep stabiel, maar kwam vanwege de  hitte zwaar in mijn ademhaling en liet mijn tempo zakken om snelle verzuring te voorkomen. ’’ Loke Dieren uit Dieren eindigde boven de veertig minuten als tweede in 40.13 minuten, waarna Ruud Baars uit Aalten volgde met 40.16 minuten. Stefan Scanu, trainer van Argo uit Lichtenvoorde, kon lang bij de kopgroep blijven, maar na vijf kilometer moest hij zich laten terugzakken en werd vierde voor Tristan Tieben uit Zelhem. De wedstrijd in Hengelo Gelderland is voor Scanu ieder jaar weer een genot om te lopen. Dit keer was de afstand excact tien kilometer tot genoegen van de deelnemers.  Vorig jaar was ze de rapste. Ook dit jaar won Nicollette Ibink voor eigen publiek met een tijd van 46.21 minuten. ‘’Het gaat niet zozeer om de winst, maar om het genieten. ‘’ Ibink was een uitstekende  12e dame in de marathon van Enschede met een pr van 3.19 uur. De Limburgse Trialrun van de Koning van Spanje ging in drie uur.  Half juni staat er een 33 km trialrun Veluwezoom  op het programma. Roy Gregoire uit Arnhem won vorig jaar de tien kilometer. Dit keer had hij een wat mindere voorbereiding en liep de vijf kilometer. Ondanks zijn positieve energie die hij in Hengelo opdeed eindigde hij als vijfde. 

De ervaren atleet Jordy Kloet uit Doetinchem domineerde de vijf kilometer en klokte 16.38 minuten.   Het parcours op de vijf kilometer was ongewijzigd. ‘’Vorig jaar won ik ook maar was toen langzamer.  Tot februari kampte ik vanaf november  met blessures , waarna ik snel herstelde met voldoende therapie en rust. Mijn doel is dit jaar nog mijn pr van 16.03 aan te scherpen.  Op de drie kilometer wil ik ook mijn pr aanscherpen. In mijn training werk ik twee maal per week flinke tempotrainingen af en verder  hoop ik heel te blijven.  Je kunt mij met dit warme weer vinden bij de Bleek met kanovaren voor mijn werkgever bij de Olde Iessel.’’  De nummer twee, Luuk Nusselder uit Hummelo gaf aan dat Kloet even niet te houden is. Samen met Ruben, zijn clubgenoot zal hij zich nu richten op de baanwedstrijden in Utrecht komende week, waarna meerdere wedstrijden op de baan volgen.  Snelste vrouw was de Didamse Monique Elfrink. Na een drukke periode van 3,5 jaar met blessures en paardensport traint ze bij Jeroen Reintjes en perste ze er een mooie 22.12 minuten uit. Mentaal moet ze voor de overstap naar de tien kilometer zeker  een stap maken, maar haar focus is eerst gericht op de Ooyse Landloop. ‘’Ik heb een tijd lang geen wedstrijden meer gelopen. Toch voel ik dat er nog veel te bereiken is en mijn tijden aangescherpt kunnen worden. Hardlopen is leuk om te doen en met de nodige training zal ik zeker progressie boeken!’’ De vijfde editie van de Quintusloop trok honderd deelnemers, iets minder dan vorig jaar. De organisatie gaf aan dat er zeker volgend jaar een zesde editie zal plaatsvinden. Gerbert Vossers verzorgde de electronische tijdwaarneming en zorgde voor een tijdige uitslag, waarna de prijzen konden worden uitgereikt.

Geen opmerkingen: