zondag 4 juni 2017

Verslag van de 12e OHM-trail in Aywaille(B)

Martijn van Dijk, Claudia Drenthel en Eric Hoogerbrug
Op basis van het enthousiasme waarmee Linda vorig jaar thuiskwam over de Ohm trail was het na overleg dit keer mijn beurt. Als je zo enthousiast bent dan moet het haast wel geweldig zijn. Op vrijdagmiddag zijn we afgereisd naar Aywaille in België om wat nu blijkt een geweldig trail weekend te starten samen met Linda, Joëlle en Silke en een dag later Eric, Henri en Claudia. Dit weekend startte Claudia, Eric en ikzelf op de 20 kilometer en Henri op de 50 kilometer. Op zaterdag rond de middag kwamen onze mede trailers Claudia, Henrie en Eric ook aan op de camping. Die avond gezellig gegeten en grote verhalen gedeeld, een top avond dus!

Zondag morgen begon met een ontbijt en was iedereen redelijk relaxt. Vandaag starten we tijdens de 12e editie van deze inmiddels legendarische OHM trail benoemd als de moeilijkste trail in België! Een trail die zeer gevarieerd en technisch is en tijdens de trail ontdek je de prachtige streek en natuur van Aywaille op een parcours dat bestaat uit 90% boswegen. Zoals de organisatie omschrijft “Ontdek onze sprookjesachtige landschappen … Al lijdend!” Dus is relaxt goed of moeten we toch een beetje gespannen worden…. Allereerst ging Henri om 9:00 uur van start voor de 50 kilometer terwijl wij ons aan het voorbereiden waren voor onze trail. Daarna zijn we relaxt naar start/finish gelopen om onze startbewijzen op te halen voor de 20 kilometer. Het startnummer ophalen was goed georganiseerd, diverse tafels met een bepaalde letters gaf aan in welke rij je moest gaan staan. Ik ging in de rij van de D staan, uiteindelijk was ik aan de beurt want de rij was enorm. Ja hoor ik stond niet op de lijst en in mijn beste Frans mijn volledige naam opgegeven. Aha, uw naam is van Dijk, ja klopt, dan moet u zich melden bij de tafel waar ze startnummers uitgeven voor de letter V, ok helder……

Om 10:30uur was de start van Claudia, Eric en mijzelf voor de 20km die uiteindelijk gratis, zoals de speaker zei, 24,2km is geworden. We begonnen redelijk vlak vanuit het dal en liepen langzaam omhoog, de eerste 10km verliepen prima. Technische klimmetjes en dalingen maar mijn gevoel zei dat er meer ging komen op basis van de verhalen van de avond ervoor. Door de regen van de dagen ervoor was het parcours op sommige delen modderig en glad. De eerste verzorgingspost was op 9km en kort daarna begint het parcours technischer te worden. Tijdens één van de dalingen gaat het mis wanneer ik Claudia netjes gevraagd had om haar voorbij te mogen gaan. De ondergrond bestond uit grond en losse stenen maar kort daarna rots. Ik ging steeds harder naar beneden en toen gleed ik voorover de struiken en boom in, je lag er mooi bij zei Claudia! Tja die ga ik morgen wel voelen maar zoals het nu voelt gaan we gewoon door.

De klimmetjes worden extremer en houden langer aan, een kwartier voor een klim is niks. Ons was ook 1100 hoogtemeter beloofd dus al met al was er nog voldoende te verwachten. Ook de dalingen werden technischer en de ondergronden en bos varieerden ook. Ik moet denk ik naar ander schoeisel op zoek want ik had vaak net te weinig grip. Onderweg veel mooie vergezichten, bossen en water. Op het laatst komen er nog twee viaducten die over de dalen in de omgeving van Aywaille lopen. Aan de ene kant naar beneden en andere kant weer naar boven, pittig maar goed te doen. Nu nog een klein stukje naar beneden en dan langs het water terug naar de Start/Finish. Hier moest ik lossen omdat ik door de val waarschijnlijk toch iets meer last had van mijn kuit dan dat ik verwacht had, iedere keer dat ik probeerde aan te zetten schoot de kramp er bijna in. Na een beetje rekken en strekken ging het weer prima en kon ik door. Uiteindelijk hebben Claudia, Eric en ikzelf er rond de 4 uur over gedaan.

Nadat we allemaal gefinisht zijn voor de 24,2 kilometer hebben we later Henrie proberen binnen te halen maar wat bleek hij was al gefinisht, wij waren te laat dus! Henrie heeft er 7:33:23 over de 50 kilometer gedaan, weer een geweldige prestatie. Die avond het weekend afgesloten met een goed verzorgde BBQ! Het was in één woord geweldig en zeker een aanrader!

Klik voor wat handige tips op onderstaande links




Sportieve groet, Martijn van Dijk
Henrie Drenthel (rechts)

Geen opmerkingen: