dinsdag 12 februari 2019

Gert-Jan Wassink: Rust in de tent

Gert-Jan Wassink
Het is een belangrijk aspect voor een topsporter en zeker ook voor mij; rust in mijn hoofd. Ik heb gemerkt dat ik in de periode voor en na de marathon vrij onrustig was in mijn hoofd. Voor de marathon speelde natuurlijk het hele verhaal mee rond de ziekte van Pfeiffer die ik had, waardoor ik misschien teveel naar bevestiging ging zoeken in wedstrijden en die bevestiging eigenlijk nergens kreeg. Dat was heel moeilijk mentaal.

Het potje mentale hardheid was een beetje op, waardoor ik moeilijk mezelf kon opladen. Met het oog op de komende marathon heb ik nu dus ook echt de keus gemaakt om niet teveel wedstrijden te lopen, om mezelf de vrijheid en rust te geven om te trainen. Mocht dat dan een keer niet zo goed gaan, dan ligt daar niet zo’n zwaarte op in verhouding dat je fit wil worden voor een wedstrijd.

Financieel betekent dat natuurlijk ook wel wat, want je krijgt normaal startgelden en je verdient bij wedstrijden ook prijzengeld. Dat is natuurlijk even een lastig aspect als topsporter. Je moet afwegingen maken. Maar ik kan me nu ook juist wat meer focussen en wil daarom ook wat meer trainingskampen pakken. Ik denk dat ik in maart misschien nog een paar weken weg wil, ben in januari drie weken weggeweest en ga tussendoor ook deze maand nog een week weg.

Al met al wil dat zeggen dat ik in totaal zeven weken weg ben in voorbereiding op deze marathon. Alles om echt die rust te pakken, die focus te behouden. Bovenal is het zo dat ik door dat stukje rust niet zozeer die zwaarte op hoef te zoeken of risico’s hoef te nemen in die wedstrijden. Dat is denk ik heel erg belangrijk. Dat ik niet het gevaar loop om geblesseerd te raken. Echt rust in de tent.

Gert-Jan

Geen opmerkingen: