donderdag 1 augustus 2019

Ommetje Nieuwvliet

In de Sint Janspolder

In de maand augustus ben ik van plan om de trainingen weer iets serieuzer op te gaan pakken want over een maand staat de halve marathon van Bocholt op het programma. Er moet nog wel het één en ander gebeuren om überhaupt de 21 kilometer van die wedstrijd maar eens uit te lopen. Vandaar dat ik op de eerste dag van deze nieuwe maand maar gelijk een duurloopje in plan. 

Vanuit het huisje op ons park loop ik eerst de Mettenijepolder (1543) in. In de omgeving worden de vakantiehuisjes met bosjes uit de grond gestampt en hierdoor wordt het gebied ook steeds toeristischer. Een eindje verder wordt in de korenmolen van Nieuwvliet biologisch tarwemeel en spelt verkocht en het staartstuk van de molen is een oude scheepsmast. 

Even later kom ik in de iets oudere Sint Janspolder (1527). Ik loop eigenlijk een grote ronde rondom ons vakantiepark heen. Ineens wordt ik in de richting van een boerderijcamping gestuurd. Ik had deze inrit al verschillende keren zien liggen maar had gedacht dat deze op een gegeven moment dood zou lopen. Over verschillende graspaadjes, langs tarwe- en gerstlanden, kom ik op een gegeven moment weer op een zandpad uit. Dit pad komt me ineens weer bekend voor omdat we hier enkele dagen eerder gefietst hadden. 

Met het Ommetje van Nieuwvliet verken je eigenlijk het dorp en de directe omgeving. Je loopt door het kleine dorp en over de landerijen. Een groot gedeelte van de route loopt over dijkjes, die hier al eeuwen liggen. Vroeger liep hier de zeearm het Zwarte Gat. Het gebied is polder voor polder, dijk voor dijk op de zee gewonnen. Vaak heb je dan ook een prachtig en ver uitzicht over de polders. De eerste 7.5 kilometer voor Bocholt zitten er op.
De Zeeuwse boeren zijn druk aan het werk

Geen opmerkingen: