zondag 25 augustus 2019

Verslag van de Stroomboek kwart triathlon in Doetinchem

Overall podium kwart triathlon: 1.Heleen Moes, 2.Cindy Brussé, 3.Marjan Doppen
Zondag stond de kwart triatlon van Doetinchem op mijn wedstrijdprogramma. Eigenlijk zou ik vorige week mijn laatste triatlon van het seizoen doen, de achtste van Giesbeek, maar dat werd een run-bike-run vanwege poep in het water. En toen ging het ook nog eens de hele ochtend regenen, waardoor het fietsen een vervelende aangelegenheid werd. Met 5 bochten per ronde, waarbij 1 bocht zelfs uit 4 subbochten bestond en daarbij de regen werd het een langzaam parcours. Nou had ik vanaf 1 juli speciaal veel op het fietsen getraind, dus dat het er dan door de omstandigheden niet uit kan komen, vond ik niet leuk. De week ervoor had ik ook geprobeerd hard te fietsen bij de sprint triatlon van Leiderdorp. Ook daar ging het niet lukken om een vlotte gemiddelde fietssnelheid neer te zetten, vanwege windkracht 5 die dag! Het was een heen en weer parcours waarbij de heenweg in 42.7km/u ging met een wat ingehouden vermogen van 175W en terug 29.9 km/u met een voor mij vol vermogen van 205W. Beide wedstrijden leverden een teleurstellend gemiddelde van 33.8km/u op. (En wel een 1e plaats overall te Leiderdorp, dat was leuk, maar mijn plan hard fietsen was niet gelukt).

Zo wilde ik het seizoen niet eindigen, dus schreef ik me op de valreep voor de kwart triatlon Stroombroek. Het zal toch niet 3x achter elkaar ongunstig fietsweer zijn?  En joepiedepoepie, het was fantastisch fietsweer en een heerlijk parcours om over te racen. Maar eerst moest er nog wel 1 kilometer gezwommen worden. Het bleek voor de organisatie lastig geweest te zijn om het parcours van de juiste lengte te maken. De snelle zwemmers van de achtste triatlon hadden al meer dan 8 minuten nodig (normaal sneller dan 6.30 minuten) en wij moesten behalve 2 rondes ook nog een extra verbindingsstuk zwemmen tussen het eind van de eerste ronde en het begin van de 2e ronde. Na meer dan 19 minuten stond ik weer op de kant na 1000 meter + 300 meter bonus gezwommen te hebben. Aangezien ik mijn voorsprong met het zwemmen maak, was dit een prima begin!


Toen de fiets op voor 4 rondes. De eerste kilometers is het altijd even inkomen, maar resulteerde toch in een 1e ronde ruim boven de 35km/u. Ronde 2 en 3 zelfs in 36km/u. Ik vond het toen al een helemaal geslaagd evenement! In ronde 4 nam ik even iets gas terug, want ik realiseerde me dat ik ook nog 10km moest gaan hardlopen. Met een gemiddelde snelheid van 35.8km/u sprong ik happy van de fiets. Als 1e dame begon ik aan het lopen. De eerste 2 kilometer gingen nog net onder de 4.30min/km, maar daarna liep het ietsje op. Aan het einde van de eerste ronde werd ik voorbij gelopen door Heleen Moes en lag ik op de 2e plek. Het gat werd in ronde 2 iets groter, bleef in ronde 3 gelijk en werd in ronde 4 weer wat kleiner. Uiteindelijk bleef er een verschil over van 22 seconden op de finishlijn, waar ik na 45 minuten en 16 seconden lopen over heen ging.


Collega en vriendin Marjan Doppen had het gat van 6 minuten na zwemmen en fietsen teruggebracht naar 3 minuten na haar supersnelle 10km en finishte als 3e overall.
Helaas deed men in Doetinchem niet aan overall podiums en stond ik op de hoogste trede bij de dames boven de 40 jaar. Dit fenomeen “geen overall podium” vinden de meeste dames van boven de 40 die hun stinkende best doen om de jonkies voor te blijven en daar ook in slagen helemaal niet leuk en voelt niet als waardering voor de geleverde prestatie. Wel positief was dat we een envelop met inhoud kregen en geen kitcherige-ik-verdwijn-in-de-prullebak-beker! 
Wie weet volgend jaar weer triatlon Doetinchem. Dan zit er vast een tijdsverbetering in als het zwemmen weer wordt teruggebracht naar 1kilometer!

Cindy Brusse

Klik op de link voor de uitslagen

achtste triathlon

kwart triathlon

site organisatie

Geen opmerkingen: