zaterdag 14 maart 2020

Wat doe je met je trainingsuren nu de marathon niet doorgaat?

Ingrid van Zolingen op de Marathon van Rotterdam 2014
Vele maanden trainen voor een marathon en dan niet kunnen lopen. Hoe ga je fysiek en mentaal als loper om met al die trainingsuren? Freelance journalist en hardloper Sjaak van de Groep vraagt zich dat nu af.

'Ken je de mop van die hardloper die de Groet uit Schoorlrun, Tokyo Marathon en NN Rotterdam Marathon zou lopen? Hij liep niet.' Die flauwe grap is voor mij en voor veel andere lopers een hardlopers nachtmerrie geworden. Storm Ciara en het coronavirus blazen de hardloopplannen van veel lopers omver.

Eind februari zou ik afreizen naar Japan om de Tokyo Marathon te lopen. De organisatie weerde 38.000 recreanten vanwege het coronavirus. Ik bleef thuis en kocht via Marktplaats een iets te duur startbewijs voor Rotterdam. Gisteren kwam het nieuws waar veel lopers voor vreesden. Rotterdam wordt uitgesteld.

Blijf je lichaam niet eindeloos prikkelen
Ik verkeer voor mijn doen in topvorm. Een paar weken geleden liep ik een dertig kilometer in Vorden in 2:18 uur. Ik hield me daar in. Ik focus me nu maar op Rotterdam in het najaar. Hoe nu om te gaan met mijn trainingsschema? Hardloper en sportarts Bernard te Boekhorst van SMA Midden Nederland begeleidt 15 hardlopers die marathons zouden lopen in Tokyo, Boston, Hamburg en Düsseldorf en worstelt ook met die vraag. 'Je kunt overtraind raken als je nu gewoon door blijft trainen', zegt hij.

Te Boekhorst adviseert om de langere duurlopen omlaag te schroeven, het schema van een vijf of tien kilometer op te pakken en nog eens in de drie weken een duurloop te doen om de vorm te onderhouden. 'Veel lopers zijn nu klaar voor een marathon. Die fitheid wil je behouden, maar je wilt niet over de grens gaan en overbelast raken. Je kunt je lichaam niet eindeloos blijven prikkelen.'

De situatie is verre van ideaal, weet hij. 'De schema’s die ik maak voor mijn marathonlopers zijn nooit langer dan drieënhalve maand.' Train je langer, dan kun je pieken op het verkeerde moment, zegt hij. Te Boekhorst begeleidde in het verleden een hardloper die al in december begon te trainen voor Rotterdam. Zijn hoogtepunt, zijn piekmoment, kwam tijdens de City-Pier-City Loop. Zijn vorm werd hierna minder. 'Hij had de marathon binnen de drie uur kunnen lopen, maar finishte in 3:08. De scherpte was er vanaf.'

Focus je nog niet op een volgende marathon
Te Boekhorst raadt af om nu al te kijken naar een volgende marathon bijvoorbeeld die van Leiden in mei. 'Dat levert teveel spanning op of het wel of niet doorgaat. De hele tijd in de waakstand staan: wanneer gaat het gebeuren, is niet goed voor je ontspanning. Ga er vanuit dat je voorlopig geen marathon loopt. Nu even het waakvlammetje aan om straks te kunnen vlammen als de mogelijkheid zich aandient en je je schema weer kunt oppakken.'

'Blijf vooral rustig ademen', schrijft Koen de Jong oprichter van Sportrusten op zijn Facebookpagina. De Jong zou vorige maand de Two Rivers Marathon lopen, de wedstrijd die werd afgeblazen vanwege Ciara. 'Blijf rustig doortrainen op je (halve) marathonhartslag', adviseert hij. 'Zo blijf je fit en in vorm zonder teveel te doen.'

Breng je trainingen terug in omvang
Aalbert Mintjes, fysiotherapeut en hardloopcoach, zegt dat je als loper kunt proberen om je vorm nog een paar weken vast te houden om eventueel in mei een marathon te lopen. 'Nu een paar weken lopen met de rem er op en richten op mei-juni. Mocht er dan geen marathon plaatsvinden, focus je dan op het najaar. Bouw de kilometers af van de lange duurlopen, breng ze terug in omvang van dertig naar 15 kilometer en blijf de trainingen doen die je al doet, intervaltrainingen op de baan bijvoorbeeld. Houd je conditie zo op peil en begin in de zomer met een nieuw schema', adviseert hij. (bron)

Geen opmerkingen: